حکومت ملوک‌ الطوایفی اشکانیان در لرستان

حکومت ملوک‌ الطوایفی اشکانیان در لرستان

پایگاه خبری گْلوّنی؛ لرستان در زمان اشکانیان بخشی از «پهلو» به حساب می‌آمد و از پایگاه‌های مهم اشکانیان بود، و نام و نشان و آثاری از این دوره در لرستان هست. آن جمله آثار معبد مهری در «بوواس» Bowas نزدیک خرم‌آباد و غار کوگان و آثار یک دژ مهری بر بالای کوه «ویزنهار» در منطقه طرحان.

در اخبار الطوال دینوری نوشته شده است:

«گفته‌اند، میان پادشاهان ملوک الطوایف که در سرزمین ایران حکومت می‌کردند هیچ‌کس بزرگتر و دارای سپاهی بیشتر از اردوان پسر اَشَه پسر اشکان پادشاه ناحیه جبل نبوده است. حکومت هر دو ماه (ماهان) و همدان و ماسَبَذان و مهر جانقدق و حلوان با او بوده است و حال آنکه دیگر شاهان هر کدام حکومت یک منطقه یا شهر را داشته‌اند و هر یک از ایشان که می‌مرد پس از او پسرش یا یکی از خویشاوندانش حاکم می‌شد و همگان نسبت به اردوان اقرار داشتند که از ایشان برتر است. محل اقامت اردوان شهر کهن نهاوند بود».

حکومت ملوک‌ الطوایفی اشکانیان در لرستان

ابن اسفندیار می‌گوید:

«اردشیر بن بابک بن ساسان خروج کرد و پادشاه زمین عراقین و ماهات، ماه نهاوند و ماه بسطام و ماه سبدان، اردوان بود و از ملوک الطوایف بزرگتر و مطاع‌ترین او بود. اردشیر او را با نود تن دیگر از ابنای نشاندگان اسکندر بودند بگرفت و بعضی را به شمشیر و بعضی را به حبس بکشت»

در روضه الصفا آمده است:

«اشکانیان را ملوک الطوایف نیز گویند زیرا اسکندر بر هر طائفه‌ای پادشاهی بگماشت که هر کدام مستقل از دیگری بود و هیچ یک باجگزار دیگری نبود و سلطنت از هر کدام به فرزندانش به ارث می‌رسید و این وضع تا زمان خروج اردشیر بابکان دوام داشت بعضی گفته‌اند که از عهد اسکندر تا ظهور اردشیر بابکان پانصد سال و اندی بوده است بنا به قول همه نخستین پادشاه از ملوک طوایف اشک پسر اشکان است.»

طبری معتقد است:

بعضی گفته‌اند که ملوک الطوایف که اسکندر مملکت را میانشان تقسیم کرده بود، پس از او پادشاهی کردند و هر ناحیه پادشاهی داشت به جز سواد که تا پنجاه و چهار سال پس از مرگ اسکندر به دست رومیان بود و … یکی از ملوک الطوایف که از نسل شاهان بود، پادشاهی جبال و اصفهان داشت و پس از وی فرزندانش بر سواد تسلط یافتند و پادشاهان آنجا و ماهات و جبال و اصفهان شدند…

طبری در ادامه نوشته‌هایش می‌نویسد:

از جمله شاهانی که بر جبال فرمانروایی داشتند و پس از آن‌ها فرزندانشان بر سواد چیره شدند اشک پسر حیره پسررسان پسر ارتشال پسر هرمز پسر ساهم پسر ران پسر اسفندیار پسر بشتاسب بود.

پایان پیام

کد خبر : 93028 ساعت خبر : 2:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=93028
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات