رضا کیانیان: ملک مطیعی آدم ریشه‌داری بود

به گزارش پایگاه خبر گلونی، رضا کیانیان در مصاحبه‌ای درباره مرحوم ناصر ملک مطیعی گفت: ملک مطیعی برای تمام مردم ایران خاطره هست. او برای من هم همینطور است. یک نکته‌ای در مورد ناصر ملک‌مطیعی، فردین و بهروز وثوقی وجود دارد و آن هم اینکه نسل جوان ما که فیلم‌های آن‌ها را ندیدند. یا فیلم‌های آرشیوی‌‌شان را دیدند، تو آرشیوشان بوده که دیدند. و با کیفیت بد دیدند. ولی چرا این سه ‌تا را دوست دارند. یعنی چه اتفاقی افتاده است؟ چه چیزی در وجود این سه تا مرد وجود داشت یا دارد که این‌ها را دوست دارند، حتی جوان‌ها.

من حالا به هر دلیلی آن قبل از انقلاب آن فیلم‌ها را زیاد دوست نداشتم. ولی بعدها که فکر کردم دیدم مردم ما این سه نفر را با اسم کوچک صدا می‌زنند. چرا با اسم کوچک صدایشان می‌زنند؟ چرا comدوستشان دارند؟ خب این برای من یک سئوال بود. به همین دلیل رفتم پیش آقای فردین و با ایشان یک مصاحبه کردم که ببینم چرا؟ یعنی چه چیزی در وجود ایشان هست که همچنان مردم آن را دوست دارند.

بعد از آن رفتم سراغ آقای ملک‌مطیعی که با ایشان هم یک صحبتی کردم.

چرا مردم دوستشان دارند؟

دیدم بی‌خودی نیست که مردم این‌ها را دوست دارند. آن‌ها آدم‌های ریشه‌داری هستند. ناصر ملک‌مطیعی در اولین مدارس سینمای ایران درس بازیگری خوانده بود. توی اولین فیلم‌های روشنفکری ایران مثل باریکه بهاری بازی کرده بود.

ناصر ملک‌مطیعی همین‌جوری وارد سینما نشده بود. سابقه داشت. حالا کلی چیز در مورد ایشان هست و تو آن کتاب گفتم و می‌توانیم برویم آن‌ها را بخوانیم.

فکر می‌کنم که فردین، ناصر و بهروز سه تا قله بازیگری بودند در سینمای قبل از انقلاب ما. هر کدام مشخصه‌های خاصی داشتند که آن‌ها را در واقع برجسته می‌کرد. مشخصه‌ای که آقای ملک‌مطیعی داشت برای برجسته شدن، یکی از آن‌ها با سواد بودن ایشان بود. یکی دیگر دل بزرگی که ایشان داشت. چون ایشان، مرحوم فردین را معرفی کردند به سینمای ایران. یعنی یکی از نقش‌هایی را که می‌خواستند بازی کنند، که نمی‌توانستند به یک دلایلی، گفتند آقای فردین بازی کنند. یا ایشان در آن کتاب می‌گویند آقای بهروز وثوقی را هم ایشان معرفی کردند به این سینما. خب دل بزرگی می‌خواهد که یک استار، استار دیگری را به سینما بیاورد.

و یک نکته‌ دیگری که در مورد آقای ملک‌مطیعی بود. آن اینکه در مورد دل بزرگ ایشان. این بود که با اینکه استار سینمای ایران بودند، اما نقش‌های کوچک و دو و سه هم بازی می‌کردند. از این ترس نداشتند که اگر نقش کوچک بازی کنند، ممکن است محو شوند و دیده نشوند. نقش کوچک بازی می‌کردند، نقش دو هم بازی می‌کردند و دیده می‌شدند. مثلا در فیلم قیصر با اینکه آقای ملک‌مطیعی نقش دو را دارند، بازی می‌کنند ولی با تمام وجود دیده‌ می‌شوند و مردم هم آن‌ را به خاطر دارند.

پایان پیام

کد خبر : 92867 ساعت خبر : 3:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92867
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات