نفوذ‌ آب برای فلک الافلاک از زلزله خطرناک‌تر است

نفوذ‌ آب برای فلک الافلاک از زلزله خطرناک‌تر است

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: هفته گذشته بخشی از ساختمان سابق باشگاه افسران که چند وقتی می‌شود به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شده است فرو ریخت.

سید امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی لرستان دلیل ریختن این دیوار را باران و رعدوبرق دانست.

این ساختمان که در ۸۰ سال از عمر آن می‌گذرد در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، تاکنون مرمت اساسی بر روی آن انجام نشده بود و پس از تغییر مالکیت، میراث فرهنگی در حال مرمت آن بود.

نفوذ‌ آب برای فلک الافلاک از زلزله خطرناک‌تر است

تخریب دیوار باشگاه افسران
تخریب دیوار باشگاه افسران

بزرگترین دشمن یک سازه تاریخی و یا هر بنای آجری و سنگی نفوذ آب است. میزانی که آب می‌تواند برای این سازه‌ها مخرب باشد، باد، زلزله و دیگر عوامل طبیعی و غیر طبیعی، نمی‌توانند مخرب باشند.

این سازه تاریخی هم که یک سازه آجری با تیرهای چوبی است از این امر جدا نبوده است و در طول سال‌ها نفوذ نم، بندها و آجرها را از هم جدا کرده و دیواره‌ی سست‌شده منتظر یک لغزش کوچک و در حقیقت یک تنش مختصر بوده‌ است.

باران‌های شدید بهاری و آذرخش‌های کم‌سابقه چند روز گذشته ضربه نهایی را به این سازه وارد آورده است و موجب لغزش و در نهایت تخریب آن شده است.

رطوبت بلای جان قلعه فلک‌ الافلاک

ریختن این دیواره اگرچه بااهمیت است ولی شاید شاهدی باشد که از غیب رسیده است.

کارشناسان بسیاری مدت‌هاست از نفوذ نم در فلک‌ الافلاک فریاد برآورده‌اند و همه را از عاقبت تلخ مرمت نکردن آن باخبر کرده‌اند.

در پویش ملی حامیان فلک‌الافلاک که پایگاه خبری گلونی در پاییز گذشته به‌راه انداخت و در سراسر کشور حمایت شد، یکی از مهمترین بخش‌هایی که روی آن بحث و جدل شد همین نفوذ نم به این سازه تاریخی بود. ولی هم در زمان مدیریت سابق، ساده‌ترین راه یعنی انکار چنین مشکلی را برگزیدند.

رطوبت در دیوارهای قلعه فلک الافلاک
رطوبت در دیوارهای قلعه فلک الافلاک

امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی پس از حادثه ساختمان باشگاه افسران باز هم در جواب سوالی که این موضوع می‌تواند برای قلعه فلک‌ الافلاک هم به‌وجود بیاید گفت: خیر، فلک‌الافلاک سازه مستقلی است و از این ساختمان فاصله دارد ولی نیازمند مرمت مستمر سالانه دارد که هر ساله در این راستا اقداماتی انجام می‌گیرد.

پایان پیام

کد خبر : 93609 ساعت خبر : 2:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=93609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات