پیروز در بحث با کتاب هنر همیشه بر حق بودن

اگر از آن دست افرادی هستید که در هر بحثی به دنبال حقیقت و کنه مطلب هستید و طرف مقابلتان یا به قول آرتور شوپنهاور، خصم، فقط به دنبال شکست شماست، به « هنر همیشه بر حق بودن» به چشم یک دوره آموزشی نگاه کنید.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده:  «آرتور شوپنهاور، فیلسوف نامدار آلمانی، در این کتاب، که اثری منحصر به فرد در مجموعه آثار اوست، رهنمودهایی برای غلبه بر حریف در بحث و مجادله بیان می کند.

در این رهنمودها به ظاهر آنچه اصل است غلبه بر حریف به هر تدبیری است، و غالباً مطالبی آمده است که جنبۀ جدلی دارد،نه استدلالی.

با این حال،از منظری دیگر، خواننده در این کتاب با برخی آفات بحث و استدلال آشنا می شود، آفاتی که به کرات در گفتگوها و بحث های روزمره نیز رخ می نمایند».

متن بالا، مطلبی است که ناشر برای پشت جلد کتاب هنر همیشه بر حق بودن، انتخاب کرده است. واقعیت این است که اگر طبیعت بشری کاملاً شریف بود، می‌بایست در هر مباحثه‌ای فقط در پی کشف حقیقت می‌بودیم و  نمی‌بایست کم‌ترین اهمیتی می‌دادیم که به هر قیمتی ما برنده باشیم نه خصممان.

سقراط و افلاطون نسبت به سوفسطائیان دیدگاهی منفی داشتند و آنها را افرادی می‌دانستند که در قبال دریافت اجرت و بی‌توجه به حقیقت و عدالت به دیگران می‌آموختند چگونه هر ناراستی را راست و هر راستی را ناراست جلوه دهند. بنابراین آنها از سفسطه به این معنا نفرت داشتند.

ولی، در مورد اکثر ما آدم‌ها، میل به پُرحرفی و فریبکاریِ ذاتی حکم‌فرما است. این انسان‌ها پیش از این که بیندیشند سخن می‌گویند و حتی اگر پس از آن بفهمند که سخن نادرستی بر زبان رانده‌اند، باز هم می‌خواهند این امر را وارونه جلوه دهند و علاقه به حقیقت، جای خود را به پیروزی به هر صورت می‌دهد. بنابراین، آنچه درست است باید نادرست، و آنچه نادرست است باید درست به نظر برسد.

بحث و مباحثه جنبه‌های حاشیه‌ای بسیاری دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا باشیم و به اصل بحث نیز مسلط. یکی از نقاط قوت این کتاب این است که به ما آگاهی می‌دهد که همان قدر که اصل بحث مهم است، حواشی مباحثه نیز در بسیاری موارد اصالت می‌یابند و حائز اهمیت می‌شوند.

اگر از آن دست افرادی هستید که در هر بحثی به دنبال حقیقت و کنه مطلب هستید و طرف مقابلتان یا به قول نویسنده این کتاب، خصم، فقط به دنبال شکست شماست، به این کتاب کم حجم به چشم یک دوره آموزشی نگاه کنید.

پایان پیام

کد خبر : 92261 ساعت خبر : 2:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92261
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات