کتاب وانت به وانت قاچاق می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با بیان این‌که حجم قاچاق کتاب خیلی وسیع است و در نمایشگاه‌های‌ مختلف و فروشگاه‌های مجازی شاهد آن‌ها هستیم و حتی برخی در ادارت و وزارتخانه‌ها نفوذ کرده‌اند، از جمع‌آوری ۱۰ وانت کتاب قاچاق از نشرهای مختلف و پلمپ دو مغازه خبر داد.

ماجرا این است که کتاب‌های ناشران به صورت جعلی بازنشر می‌شود و در بازار با هزینه‌هایی کمتر از قیمت جلد اصلی به فروش می‌رسد.

این موضوع از دو زاویه قابل بررسی است.

اول این‌که قیمت کتاب در کشور ما بالاست و روز به روز این قیمت در حال افزایش است. با بالا و پایین شدن قیمت دلار و کاغذ حتی در یک کتاب‌فروشی گاه قیمت چندین بار تغییر می‌کند.

همین گرانی بی‌رویه باعث می‌شود بسیاری از افراد به سراغ این کتاب‌ها بروند و آن‌ها را قاچاقی تهیه کنند.

برای بسباری از خواننده‌ها نسخه اصلی و یا قاچاق فرق چندانی نمی‌کند. هرچند که در حوزه ادبیات و فرهنگ قاچاق چندان چهره خوشی ندارد!

از سوی دیگر ناشران نیز حق دارند

با گران شدن کاغذ قیمت تمام شده برای هر جلد کتاب رقم قابل توجهی است. حالا حسابش را بکنید با این خرج بالا ناشر کتاب را چاپ کند و نتواند آن‌را بفروشد.خب این‌جاست که شاکی می‌شود.

دولت باید برای ناشران شرایطی ایجاد کنند که بتوانند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. بسیاری از ناشران ادعا می‌کنند، قاچاق کتاب حتی در نمایشگاه کتاب هم اتفاق می‌افتد.

حداقل می‌شود تا یک جایی جلوی این کار گرفته شود.

مشکل اصلی ناشران که مجبور به گران‌تر کردن کتاب‌ها می‌شوند تعرفه کاغذ است و این تنها از دست دولت ساخته است که با وضع قوانین خاص و طرح‌های حمایتی برای ناشران به آن‌ها برای بهبود اوضاع کمک کند.

پایان پیام

کد خبر : 93041 ساعت خبر : 2:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=93041
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات