گزوله حلوایی که از بلوط درست می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رابطه مردم لر با درخت بلوط و طبیعت رابطه‌ای عجیب است. آدابی در میان مردم وجود دارد که بی‌نظیر است. یکی از این آداب و آیین در به دست آوردن گزوله مشاهده می‌شود.

گزوله را از مازو می‌گیرند. مازو در بخش شمالی لرستان به‌ویژه منطقه طرحان و نور‌آباد و کوهدشت وجود دارد و با بلوطی که در خرم‌آباد و نواحی مرکزی و جنوبی لرستان است کمی متفاوت است.

بلوط برای مردم لر خاصیت درمانی فراوان داشته است. یکی از محصولات دارویی که از بلوط درست می‌شود گزوله نام دارد. این دارو از برگ درخت ساخته می‌شود.

البته حالا که درختان بلوط آسیب زیاد دیده‌اند نباید با این روش از آنها استفاده کرد.

 علیمردان عسکری‌عالم در کتاب «ادبیات شفاهی قوم لر» (نشر آرون) آورده است:

گزوله از نوعی درخت بلوط به نام «مازو» دست می‌آید. مازو نیز نوعی بلوط و از خانواده بلوطیان است.

برای آماده کردن این محصول برگ‌های درخت را می چینند و پس از خشک کردن آنها را می‌کوبند و سپس با الک کردن شکرک روی برگ‌ها را از آن جدا می‌کنند.

این شکرک به دست آمده را با کمی حرارت به صورت نوعی حلوا در می‌آورند و یا به همان صورت آرد شده نگهداری می‌کنند. این ماده به دست آمده هم خوراکی است و هم دارویی به دست آوردن گزوله آداب خاصی دارد.

در باور مردم لرستان در اوایل بهار بایستی شخصی که هفت پشت «هفت جد» او امیر بوده باشد در میان درختان جنگلی بگردد و این شخص مدام جار بزند و از درختان مذکور بخواهد، تا برای کمک به مردم آنها را بی‌نصیب نگذارند، ثمر بگیرند و همین طور «گزوله» را بیشتر و بیشتر کنند.

این عمل را اگر انجام ندهند، درختان مذکور ثمری پس نخواهند داد. اگر هم بارور شوند، بار آنها مفید به فاید نخواهد شد. بنابراین جار زدن یکی از ضروریات به دست آوردن محصولی به نام گزوله است، که حتما باید انجام گیرد.

پایان پیام

کد خبر : 95102 ساعت خبر : 12:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95102
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بسیار عالی بود
از کجا میتونیم تهیه کنیم آیا بازاری برای فروش گزوله جود دارد

سلام بر نویسنده عزیز من ۴۸سال دارم درخت مازو را بیشتر در منطقه قلایی و بدست آوردن گزوله را فقط توسط مردم قلایی و کردستان (مریوان)دیده ام و خودم شخصا این کار انجام داد ه ام درختان مازو هر چند سال یک بار و زمانی که هوا بیشتر گرم باشد قابل برداشت است یا در بهار که بارندگی کم باشد