گل همیشه عاشق دشت‌های لرستان را ببینید

گل همیشه عاشق دشت‌های لرستان را ببینید

اردیبهشت‌ماه کوه و دشت لرستان پر از شقایق می‌شود و نباید فرصت اندک دیدن آنها را دست داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی گل شقایق در نواحی مختلف ایران رشد می‌کند. شقایق در ادبیات نماد شهادت است و از شقایق به گل همیشه عاشق یاد می‌کنند. همچنین قلب سیاه‌رنگ شقایق، به «داغ» تشبیه شده که از هجران و دوری یار به وجود آمده است. حافظ می‌گوید:

ای گُل تو دوش داغ صبوحی کشیده‌ای

ما آن شقایقیم که با داغ زاده‌ایم

گل همیشه عاشق دشت‌های لرستان را ببینید

مشخصات شقایق

در دنیا ۱۱۰ گونه گل شقایق شناسایی شده که یک گونه آن زینت بخش طبیعت لرستان است. نوع خودرو دارای ۴ تا ۶ گلبرگ است. دارای دو کاسبرگ است که هنگام شکفتن گل لاله می‌ریزد. شقایق، گل بومی استان لرستان است و در اکثر نواحی استان رشد می‌کند. این گل اغلب یک ساله و به ندرت ۲ ساله است. وجود مقادیر بسیار اندک ترکیبات “اوپیوئیدی” در عصاره این گیاه، سبب شده تا عصاره این گیاه را “تریاک بی‌زیان” بنامند.

 خواص درمانی گل شقایق

معمولاً گل شقایق را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند. شقایق مسکن و مخدر ضعیف، خواب‌آور و آرام‌بخش، مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط‌ آور، ضد سیاه سرفه و تب‌بر، تسکین دهنده دردهای سیاتیک و ضد یرقان، نرم کننده سینه و ضد نفس‌تنگی، نرم کننده و ضد التهاب، کاهنده ورم‌ها و ضد برونشیت، معرق در ذات الجنب و ضد تب‌های دانه‌ای می‌باشد. در ضمن برای نزله‌های ششی، آنژین‌ها، بیماری‌های سینه، زکام، گلودرد و آسم نیز مفید است. در استعمال خارجی جوشانده گل شقایق به صورت غرغره التیام‌بخش ناراحتی‌های مخاط دهان است.

در اردیبهشت‌ماه، سراسر لرستان پر از این گل زیبا است که بیشتر در مزارع و کوهپایه‌ها دیده می‌شوند.

گزارش تصویری ولی‌الله میراسماعیلی از دشت‌های شقایق لرستان را ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 92572 ساعت خبر : 3:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92572
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات