نیمکت داغ از مربیان بزرگ تاریخ می‌گوید

کتاب نیمکت داغ: از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو، نوشته حمیدرضا صدر کالبدشکافی زندگی و رویکرد مربیان بزرگ تاریخ فوتبال است.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: عجب قلمی دارد این مرد با‌سواد فوتبال ایران. هر چه بیشتر می‌خوانم بیشتر می‌آموزم؛ هم ادبیات و هم فوتبال.

کتاب «نیمکت داغ: از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو»، کالبدشکافی زندگی و رویکرد مربیان بزرگ تاریخ فوتبال است.

مردانی مثل الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو. مثل آرسن ونگر و مارچلو لیپی. مثل فابیو کاپلو و پپ گواردیولا. مثل حشمت مهاجرانی که برای نخستین بار ایران را راهی جام جهانی کرد.

صدر نوشته است که این کتاب بدون پرداختن به فوتبال ایران با حفره خالی روبرو می‌شد و توضیح داده است که مهاجرانی چگونه اولین نماینده واقعی آسیا را راهی جام جهانی ۱۹۷۸ کرد.

صدر کتابش را به رسول مدد نوعی و حسین فکری دو مربی فقید فوتبال ایران و همین‌طور زدراکو رایکف مربی فقید یوگسلاو تبار باشگاه استقلال در دهه ۱۳۵۰ تقدیم کرده است.

تکه‌های داغ نیمکت داغ

«تکه‌ای از جمله‌اش حین ورود به لندن در سال ۲۰۰۴ در دهان‌ها می‌چرخید: «من مربیان را به دو گروه خوب و بد تقسیم نمی‌کنم.

من مربیان را به آن‌هایی که موفق می‌شوند و آن‌هایی که نمی‌شوند تقسیم می‌کنم. بازیکنان ثابتی ندارم. من به همه آنها نیاز دارم و آن‌ها به یکدیگر.

ما یک تیم هستیم. لطفا مرا متکبر نخوانید، در عین حال خب قهرمان اروپا به شمار می‌روم و تصور می کنم خاص هستم.»

«… می‌گفتند اقبال بلندی داشته. می‌گفتند حشمت خوش شانس است. می‌گفتند و می‌گفتند، با این وصف انکار مسیر طولانی که پیموده بود نشدنی به نظر می‌رسید.

نمی‌توانستند دستاوردهایش در تیم‌های ملی ایران را انکار کنند. نمی‌توانستند و تاریخ آن‌ها رام می‌کرد.

افتخارات به چنگ آمده مهاجرانی با پیمودن مسیر گام به گام کتمان ناپذیر بود. حوصله و شکیبایی‌اش. مثل بافتن فرشی پر نقش، پر نگار…

متولد ۱۳۱۸ در خیابان سعد آباد مشهد. فرزند ملکه طهماسبی و سید مهدی مهاجرانی. شش برادر بدون خواهر. درگذشت پدر در هفت سالگی‌اش.

زندگی در خانه ای چهارده اتاقه. خانه ای که بدل به مدرسه بدر می‌شد و ماوای تحصیل او. شیفته ورزش. قهرمان پرش ارتفاع. قهرمان پرش با نیزه. روی آوردن به فوتبال.

چهار برادر در یک تیم. زیر سایه مادری که مهربانانه زمینه جلو رفتن در ورزش پسرانش را مهیا کرد.

آن‌ها را به جلو راند. مربی‌گری تیم محلی. جمع کردن جوان‌های گردن کلفت‌تر از خود. نشان دادن قدرت رهبری در چهارده پانزده سالگی. با داشتن ذات و جنم مربیگری…»

بخوانید و لذت ببرید.

پایان پیام

کد خبر : 95335 ساعت خبر : 7:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95335
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات