تویوتا اپل را می‌خرد

یعنی شرکتی همچون جنرال موتورز را شرکت مایکروسافت خریداری کند یا تویوتا شرکت اَپر را بخرد و به این شکل، فناوری‌ها از طریق داشبورد اتومبیل به دست راننده برسد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در کتاب آینده‌ نما، سفری به ۲۰۵۰ آمده است: در آینده اتومبیل‌هایی را خواهیم راند که پرواز می‌کنند. ۵۰ سال پیش هم مردم فکر می‌کردند امروز ما با اتومبیل‌ها پرواز می‌کنیم. عجیب است که بر همان فکر اصرار داریم. اخیرا در کاریکاتوری با عنوان «پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۰۷» ده‌ها اتومبیل پرنده به تصویر کشیده شده بود، اما این‌که مردم به سوی چه چیز یا از کجا پرواز می‌کردند، واضح نبود.

شاید اتومبیل یکی از ۱۰ اختراع مهم همه دوران‌ها باشد که تاریخ آن تقریبا به آغاز قرن بیستم بازمی‌گردد. اما آیا ۱۰۰ سال دیگر هم باقی خواهد ماند؟ پاسخ من آری است، برای این‌که باید باقی بماند، هرچند شاید شکل و هدف دقیق آن فراتر از هر معنی و مفهومی تغییر کند.

در آینده حرکت فیزیکی یک گزینه اضافی خواهد بود

اتومبیل برای قرن اخیر وسیله‌ای مهم بود، چون آزادی و پویایی می‌آورد. اما اگر امروز از یک جوان ۱۲ یا ۱۸ ساله بپرسید ترجیح او چیست، احتمالا اینترنت و تلفن همراه را نام خواهد برد. پس، شاید آن‌چه در آینده اتفاق خواهد افتاد، مجازی شدن آزادی و تحرک ما باشد. در آینده حرکت فیزیکی یک گزینه اضافی خواهد بود. منابع باز و نیاز ما به سرعت و راحتی از طریق دنیاهای مجازی و آمد و شد آنلاین، جانشین جاده‌های باز خواهند شد. اما هنوز مانده که این سناریو کامل شود. هنوز چند کیلومتری به پایان راه موتورهای بنزینی مانده است.

صنایع خودروسازی، در کنار صنایع نفت، به دایناسوری می‌ماند که به دنبال باقیمانده آذوقه غذای خود در زمین پرسه می‌زند. این صنعت نیز همچون همه مخلوقات بزرگ‌جثه به کندی حرکت می‌کند و با محیط‌های پیرامونی و شرایط خو می‌گیرد. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌کنم در حالی که تغییر به صورت سوخت‌های زیستی، خودروهای هیبریدی، نیروی هیدروژنی، و باتری‌های سرامیکی در راه است، به احتمال زیاد صنعت دیگری خواهد آمد که در قرن ۲۱ چرخ را دوباره اختراع خواهد کرد.

با فاصله گرفتن اتومبیل‌ها از موتور احتراق داخلی و تبدیل‌شدن به محل عرض اندام فناوری سیار، شرکت‌های خودروسازی با آسیب‌هایی روبرو خواهند شد، چون دانش آن‌ها درباره کامپیوترها، باتری‌ها و علم الکترونیک بسیار ناقص است. پس، شاید دوباره شاهد ادغامی بسیار عظیم بین قدیم و جدید باشیم، یعنی شرکتی همچون جنرال موتورز را شرکت مایکروسافت خریداری کند یا تویوتا شرکت اَپر را بخرد و به این شکل، فناوری‌ها از طریق داشبورد اتومبیل به دست راننده برسد.

کتاب آینده‌نما یا گزارشی کوتاه از ۵۰ سال آینده را ریچارد واتسون نوشته است. سوره مهر این کتاب را با ترجمه مرجانه سلطانی منتشر کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 96385 ساعت خبر : 11:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=96385
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات