مشاهده خانواده یوزپلنگ در توران؛ پنج قلاده یوز پلنگ برای چند ثانیه دیده شدند

مشاهده خانواده یوزپلنگ در  پارک ملی توران

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ماموران اجرایی پارک ملی توران در حین گشت و کنترل مناطق و بازدید از چشمه‌ها، آبشخورها و تلمبه بادی تازه نصب شده در محدوده پارک در حوزه سرمحیط‌بانی دلبر، موفق به مشاهده ۵ یوزپلنگ شدند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مشاهده این ۵ قلاده یوزپلنگ تنها چند ثانیه طول می‌کشد با توجه به اینکه مامورین در رکاب موتورسیکلت در زمان مشاهده یوزپلنگ‌ها در حال حرکت بوده‌اند، ماموران موفق به عکس‌برداری از‌ این خانواده نشده‌اند.

یوزپلنگ‌ها فقط چند ثانیه دیده شدند

در ادامه ماموران به تعقیب این خانواده ارزشمند پرداخته که با توجه به سرعت بالای حرکت یوزها و شرایط توپوگرافی منطقه فقط برای چند ثانیه موفق به تهیه فیلمی کوتاه از دو قلاده توله شدند.

وی افزود: ماموران اجرائی پارک ملی توران حدود ۱ ساعت قبل از مشاهده یوزها در همان اطراف موفق به مشاهده ۳۷ آهو از طعمه‌های اصلی یوزها شدند. که این مهم خود دلیلی مستند بر پویای منطقه و امیدواری به رشد و بلوغ توله‌ها دارد. از ابتدای سال جاری این سومین مورد از مشاهدات یوزپلنگ آسیایی در ذخیرگاه زیست‌کره توران است.

مشاهده خانواده یوزپلنگ در توران

دامنگیر در ادامه گفت: در جایی که حیوانات علفخوار به وفور وجود داشته و حفاظت درستی از آن‌ها صورت گیرد، حضور حیوانات گوشت‌خوار حتمی است و برای حفظ چرخه حیات وحش این مهم می‌طلبد تا حفاظت از یوزپلنگ و پلنگ با جدیت بیشتری پیگیری شود. ابتدای ماه مبارک رمضان در محل چاه معدن با نذر طبیعت توسط دوستداران محیط زیست مبنی بر تامین آب حیات وحش یک دستگاه تلمبه بادی درفاصله ای حدود ۳ الی ۴ کیلومتری محل مشاهده یوزها و در هسته مرکزی پارک ملی توران نصب گردید که موجب افزایش حضور گونه‌هایی چون یوزپلنگ، گورخر، جبیر و آهو گردیده است.

پایان پیام

کد خبر : 95932 ساعت خبر : 6:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95932
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات