چالش‌های انتقال میان حوضه‌ای آب

به گزارش پایگاه خبری گلونی،بحث انتقال آب میان حوضه‌ای یکی از بحث‌های جدی این روزگار است.

در کتاب پژوهشی «انتقال میان حوضه ای آب» (چاپ اندیشکده آب ایران) آمده است:

توزیع زمانی و مکانی موجودی و تقاضای آب، ناهماهنگ است.

با این‌که موجودی آب شیرین، علی‌رغم نوسانات طبیعی و افزایش احتمالی در نوسان اقلیمی (ناشی از فعالیت‌های انسان)، نسبتا ثابت باقی مانده است، ولی تقاضای آب همچنان افزایش می‌یابد.

در برخی مناطق جهان، تقاضا به آستانه توانی تامین سیستم طبیعی رسیده است و شمار مناطقی که تقاضا از موجودی پیشی می‌گیرد، به سرعت در حال افزایش است.

تقریبا ویژگی همه این مناطق، فعالیت وسیع اقتصادی و تراکم زیاد جمعیت است، از این رو از نظر سیاسی و استراتژیک نیز پراهمیت به‌شمار می‌آیند.

بنا بر استدلال برخی از صاحب‌نظران، وقتی تقاضا به آستانه‌های موجودی آب نزدیک می‌شود، ممکن است به تدریج رویکردهای نوینی در مدیریت آب شکل بگیرد.

به بیانی دیگر، از عرضه‌گرایی که نمونه بارز آن سدسازی است، به یک رویکرد جامع‌گرانه‌تر و یکپارچه‌تر در مدیریت منابع آب تغییر می‌یابد.

این رویکرد می‌کوشد ملاحظات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی را در تصمیم‌گیری متوازن سازد. این رویکرد به اقداماتی منجر خواهد شد که هدفشان تاثیر بر (و کاهش) تقاضای آب، افزایش کارآیی مصرف آب و بهینه‌سازی بازده اقتصادی مصرف آب با بازتخصیص آب به مصارف باارزش‌تر است.

نتیجه این خواهد بود که مصرف آب در حدود پایدار تثبیت خواهد شد (شاید هم کاهش یابد) و جامعه در چارچوب وسع منابع خود به حیات ادامه می‌دهد.

پایان پیام

کد خبر : 97079 ساعت خبر : 10:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97079
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات