یکبار مصرف به معنای یکبار مصرف نیست

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم باید یک بانک اطلاعاتی جدید از تجهیزات یکبار مصرف درست کنند که هرکی به هرکی نشود. یعنی بیش از این نشود.

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: بخشنامه وزارت بهداشت درباره استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی صادر شده است.

البته از آنجایی که وزارتخانه‌ها خیلی از واقعیت خبر ندارند، احتمالا وزارت بهداشت هم چندان از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اطلاع دقیقی ندارد.

قبلا تجیهزات پزشکی برای روز مبادا در دل و روده و سایر اعضای بدن بیمار جا می‌ماند. چون احتمال داشت بیمار در یک مکان و موقعیتی دوباره به این تجهیزات نیاز پیدا کند و در دسترس نباشد. و این نشانه دوراندیشی پزشکان بود.

حال این بخشنامه درباره لوازم یکبار مصرف است. تا جایی که گفته‌اند در همه دنیا این کار رایج است، چون اصلا به صرفه نیست وسایل یکبار مصرف را یکبار مصرف کنیم. می‌بینید. اصلا ما همیشه عادت داریم اسم هرچیزی را چیزی بگذاریم که استفاده نکنیم.

پس اگر وسایل یکبار مصرفی را دیدید که مثل نو نیست، جا نخورید. ضمن آنکه حتما بیمارستان‌ها حواسشان هست که مثلا باندها را روی بند پهن کنند تا خشک شود و بعد دوباره استفاده کنند. تازه هوای آزاد میکروب‌کش هم هست.

اما اگر خیلی دلتان رضایت نمی‌دهد می‌توانید با اعضای خانواده خودتان یک تیم تشکیل دهید و به این تفاهم برسید که هرکس وسایل یکبار مصرفش را بعد از بهبودی دور نریزد و در جایی نگه دارید تا زمان مراجعه به پزشک با خودتان ببرید.

به هزینه ربطی ندارد

بعید می‌دانم این موضوع چندان بر روی هزینه‌های درمان تاثیر بگذارد و شما احتمالا مجبور خواهید بود تا پول وسایل نو را بدهید. البته راهکار منصفانه این است که مثلا نفر اول هزینه وسایل نو را به صورت کامل پرداخت کند.

نفر دوم که از این وسایل استفاده می‌کند، مجبور شود ضمن کسب رضایت نفر قبلی، پنجاه درصد هزینه را به بیمار قبلی بدهد تا هزینه‌ها بین آنها تقسیم شود. به همین ترتیب نفر سوم باید سهم نفر اول و دوم را بدهد.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم باید یک بانک اطلاعاتی جدید از تجهیزات یکبار مصرف درست کنند که هرکی به هرکی نشود. یعنی بیش از این نشود.

اگر بعدا بازار سیاه وسایل یکبار مصرف پزشکی راه افتاد خیلی تعجب نکنید. کلا هر اتفاقی افتاد شما تعجب نکنید. شاید دیدید به همین بهانه فردا روز وسایل یکبار مصرف دست دوم نیز وارد کردیم.

پایان پیام

کد خبر : 95850 ساعت خبر : 3:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=95850
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات