ثبت کمانچه لری به نام لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت کمانچه لری استان خبر داد.

‌به گزارش پایگاه خبری گلونی، امین قاسمی در افتتاحیه جشنواره موسیقی لری اظهار کرد: این جشنواره به یاد چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و سالروز پیوند فرخنده امام علی و حضرت فاطمه(س) برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری این جشنواره در راستای اشاعه فرهنگ غنی استان و قوم لر گامی در اعتلای این مرز و بوم برداریم.

قاسمی با بیان اینکه این جشنواره با دستور و پیگیری استاندار و معاونین ایشان صورت پذیرفته است، گفت: در این جشنواره ۱۱ استان حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: همچنین ۴۵ غرفه صنایع دستی و سوغات محلی در این جشنواره به دید گذاشته شده است و از یک ماه پیش استارت کار زده شد.

وی با اشاره به ثبت کمانچه لری استان گفت: این کار به همت میراث فرهنگی و استاد علی اکبر شکارچی همچنین استاد پیرنیاکان انجام گرفته است.

قاسمی با بیان اینکه هفته گذشته رونمایی از این ساز به عمل آمده است، گفت: این رویداد ارزشمند را به تمام لرستانی‌ها تبریک می‌گوییم.

ثبت کمانچه لری

به گزارش گلونی، کمانچه لری پشت باز است تا صدایی خوبی در طبیعت و در میان روستاییان و عشایر داشته باشد.

مردم لرستان به کمانچه تال می‌گویند. این تال در گذشته سه سیم داشته است و هنوز هم برخی از نوازندگان کمانچه لری از نوع سه سیم آن استفاده می‌کنند.

هنرمندان لرستان در نواختن کمانچه تبحر ویژه‌ای دارند. سبک نواختن کمانچه در لرستان منحصر‌به‌فرد است.

کمانچه پشت باز ساز انحصاری مردم لر است.

کمانچه در کنار سرنا و دهل یکی از سازهای اصلی موسیقی لرستان است. امروزه در لرستان بیش از هر زمان دیگری نوازنده کمانچه وجود دارد که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 98827 ساعت خبر : 8:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98827
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات