عکس بیشتر از حروف چاپی دیده می‌شود

یعنی هم عکس کاغذی داشتیم و هم چاپ کتاب یا روزنامه روی کاغذ. در آن زمان افراد مدت‌ها در انتظار می‌ماندند تا عکس‌شان روی کاغذ چاپ شود و آنرا ببینند.

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: ۱۹ آگوست برابر با ۲۸ مردادماه، بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده‌ است.

به راحتی می‌توان گفت که یکی از مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم، عکاسی بوده‌است. عکاسی بعد از تولدش تا به امروز راه درازی را طی کرده‌است و تغییرات زیادی را به خود دیده‌ است. در این مدت نیز هیچگاه از علاقه‌اش در میان مردم کم نشده که بیشتر هم شده‌ است.

در واقع بر خلاف صنعت چاپ که در چاپخانه باقی‌ ماند و به میان مردم نیامد، عکاسی راه نفوذ خود را در میان مردم باز نمود. به طوری که تمام مخترعین دست به کار شدند تا دوربین‌های قابل حمل با کاربرد ساده‌ اختراع کنند تا خواسته عموم مردم به عکاسی را برآورده سازند.

و در حال حاضر تلفن همراه وجود دارد با قابلیت عکاسی، قلم وجود دارد با قابلیت عکاسی، خودرو وجود دارد با قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری از مسیری که عکاس درون خودرو طی می‌کند. و یا حتی عینک و کلاه و لباس وجود دارد با قابلیت عکاسی. از جدیدترین اختراع نیز می‌توان به چوب یا عصایی اشاره کرد که قابلیت عکاسی دارد به نام منوپاد!

مقایسه چاپ با عکاسی

دلیل اینکه صنعت چاپ را با عکاسی مقایسه کردم، این است که چاپ با عکاسی شباهت و ارتباط جالبی دارد. اوایل در هر دو، محصول اصلی روی کاغذ تهیه می‌گردید.

یعنی هم عکس کاغذی داشتیم و هم چاپ کتاب یا روزنامه روی کاغذ. در آن زمان افراد مدت‌ها در انتظار می‌ماندند تا عکس‌شان روی کاغذ چاپ شود و آنرا ببینند.

کتاب‌های چاپی از روی عکس‌های رنگی و جذابی که داشتند، انتخاب می‌شدند. به مرور با پیشرفت تکنولوژی، کتاب و روزنامه و عکس به صورت دیجیتالی روانه بازار شدند. صنعت چاپ نیز، عکس‌های دیجیتالی را به صورت دیجیتالی چاپ ‌کرد.

اما در مورد محبوبیت، عکاسی از چاپ پیشی گرفت. و آنقدر چاپ از نظر محبوبیت رو به افول رفت که گوشی موبایل هیچ‌کسی دستگاه چاپ ساده ندارد. حتی به نظر می‌رسد علاقه‌مندی کم مردم به صنعت چاپ، روی تولید کتاب نیز تأثیر گذاشته باشد.

عکس طرفدار دارد

به طوریکه مردم کتاب چاپ شده را کمتر از کتاب دیجیتالی می‌خوانند. قبلاً اگر در کتاب، عکس چاپ می‌شد. حالا از کتاب چاپ شده عکس می‌گیرند و به اسم «پی‌دی‌اف‌» در سایت قرار می‌دهند تا لااقل کسی آنرا بخواند. اخبار به روایت تصاویر طرفدار بیشتری دارد تا به روایت حروف چاپی. و به این ترتیب صنعت چاپ از عکاسی جا ماند و عکاسی همه‌گیر شد.

نکته مهم دیگر در محبوبیت عکاسی بین مردم این است که، مردم به این موضوع واقف هستند که پیشرفته‌ترین دوربین‌ها بدون عکاس علاقه‌مند و خلاق قادر به ثبت هیچ تصویری نیست!

آنها می‌دانند که عکاسی ذوق می‌خواهد. قریحه هنری می‌خواهد. به همین دلیل با اینکه گوشی موبایلشان عکس می‌اندازد اما هیچ‌گاه در ثبت لحظات خاص و منحصر به فرد زندگی‌شان از عکاسان حرفه‌ای غافل نمی‌شوند.

پایان پیام

کد خبر : 99198 ساعت خبر : 10:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99198
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات