چگونگی رسیدن آب به ریشه گیاه

چگونگی رسیدن آب به ریشه گیاه مسیرهای متفاوتی دارد. به طور کلی دو شیوه اصلی زیر رسیدن آب به ریشه گیاه را ممکن می‌سازد:

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در مقدمه این کتاب پژوهشی آمده است:

الف: از طریق نفوذ مستقیم بارندگی به خاک و رسیدن بخشی از آن به ریشه گیاه که چنین شیوه‌ای از کشت گیاه به کشاورزی دیم معروف است و در بخش‌های مهمی از جهان به ویژه در مناطق وسیعی از اروپا و امریکای شمالی کلیه آب مورد نیاز کشاورزی از این طریق تأمین می‌گردد. ضمن اینکه تقریباً کلیه مراتع و جنگل‌های دنیا آب مورد نیاز خود را از این شیوه دریافت می‌نمایند.

ب: آبیاری مصنوعی: در این شیوه آب مورد نیاز گیاهان به شکل مصنوعی و از طرق مختلف تأمین می‌شود که مهمترین آنها عبارتند از:

استفاده از آب سطحی بدون نیاز به تنظیم جریان:‌ در برخی از رودخانه‌ها میزان جریان‌های موجود و توزیع زمانی آنها به شکلی است که آب موجود در رودخانه با نیاز گیاه منطبق می‌باشد. بنابراین کافی است که از طریق ایجاد کانال‌ها و یا انهار مناسب، آب برای آبیاری تأمین شود.

استفاده از آب سطحی تنظیم شده: ایجاد سدهای مخزنی، آب‌بندان‌های طبیعی یا مصنوعی که جمع‌آوری آب‌های مازاد بر مصرف را امکان‌پذیر می‌نمایند و یا استحصال آب از طریق شیوه‌های جمع‌آوری باران* (Water Harvesting)، برای شرایطی صورت می‌گیرد که توزیع زمانی نیازهای کشاورزی با توزیع زمانی رژیم طبیعی آب سطحی منطبق نیست.

لذا، از این طریق می‌توان کل آب مورد نیاز گیاهان و یا کمبود آب آنها را از طریق ایجاد شبکه‌های آبیاری و یا ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ تأمین نمود. بخشی از منابع آبی که از این طریق به ریشه گیاه می‌رسد، وارد مسیر چرخه آب (به دلیل وجود تعریق) خواهد شد.

فرآیندهای رسیدن آب به ریشه گیاه و ارتباط آن با چرخه آب

استفاده از منابع آب زیرزمینی: آبرسانی به ریشه گیاهان در زمان نیاز گیاه از طریق استحصال آب زیرزمینی که خود شامل چشمه‌، چاه و قنوات می‌باشد، امکان‌پذیر است. بنابراین آب زیرزمینی نیز از این طریق و طی مسیرهای طولانی وارد مدار و چرخه آب می‌شوند.

استفاده از منابع آب بازیافتی: یکی دیگر از شیوه‌های آبرسانی به ریشه گیاهان استفاده از آب بازیافتی یا آب برگشتی از مصارف خانگی، شهری، صنعتی می‌باشد. هرچند در برخی از کشورها و مناطق مختلف جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته استفاده از این نوع منابع یا اصولاً مطرح نبوده و یا در مقیاس کوچک صورت می‌گیرد و اغلب بدون هیچگونه تصفیه به ریشه گیاهان می‌رسد. لیکن شیوه منطقی و اصولی این است که مشابه اغلب کشورهای توسعه یافته این منابع بازیافتی، پس از تصفیه در حد استانداردهای مورد نیاز، وارد مدار مصرف گیاه شود. به هرحال آب‌های دریافتی از این طریق نیز پس از تعریق به چرخه آب پیوند می‌خورد.

شایان ذکر است که بخشی از آب‌های مصرفی توسط انسان و یا جانوران نیز مشابه آنچه که در مورد گیاهان ذکر گردید پس از عمل تعریق به چرخه آب متصل می‌شود.

کلیه مسیرهای فوق که رسیدن آب به ریشه گیاه را امکان‌پذیر می‌نماید گویای پیچیده بودن فرایند چرخه آب است.

پایان پیام

کد خبر : 97957 ساعت خبر : 11:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97957
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات