کاتیوشا فیلمی که نمی‌داند چه می‌خواهد

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: «کاتیوشا» جدیدترین ساخته‌ی علی عطشانی با بازیگرانی همچون هادی حجازی‌فر، احمد مهران‌فر، ارژنگ امیرفضلی، بیژن بنفشه‌خواه، میترا حجار و… چند روزی می‌شود که اکران شده است. فیلمی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نویسندگی و حتا تدوین علی عطشانی. در روزگاری که فیلم‌های خارجی با چند کارگردان و دپارتمان نویسندگان و تیم تدوین ساخته می‌شود، کارگردان «کاتیوشا» لطف کرده، منت گذاشته، کرم به خرج داده و برخی مسئولیت‌ها را به دیگران هم محول کرده است تا آن‌ها هم لقمه‌نانی بر سر سفره‌ی خانواده‌ی خود ببرند.

در خلاصه‌ی فیلم کمدی «کاتیوشا» آمده ‌است: «من اگه بخوام توی زندگیم موفق باشم حتماً نباید اونجوری به زندگی نگاه کنم که تو نگاه می‌کنی». باورتان می‌شود این خلاصه فیلم باشد؟ این بیشتر شبیه به یک کامنت در اینستاگرام است. شاید هم نظر سازنده باشد. هرچند که خیلی سخت می‌شود این جمله را از فیلم کاتیوشا دریافت کرد.

فیلم در مورد یک رزمنده‌ی دوران جنگ است که حالا پس از گذشت سال‌ها چشم دیدن برخی ناهنجاری‌های اجتماعی را ندارد. او پس از درگیری و اخراج از محل کار، وارد فضای جدیدی می‌شود که تا به حال تجربه نکرده است.

فیلم ایده‌ی خوبی برای ایجاد کمدی دارد. تقابل دو شخصیت متفاوت و نشان دادن تضاد این دو شخصیت می‌تواند کمدی خلق کند. اما فیلم در پرداخت و ساخت شخصیت عاجز است. هادی حجازی‌فر درون فیلم، فرد نرمالی است که دنبال اصلاح جامعه است. او رفتار و کردار موقرانه دارد. اما در عین حال، شاخ اینستاگرام هم هست! در آن سو احمد مهران‌فر هم‌چنان مخاطب را به یاد ارسطوی سریال پایتخت می‌اندازد.

استفاده‌ی بیش از حد از شوخی‌های اینستاگرامی

بزرگترین مشکل فیلم اما بخش میانی فیلم است. جایی که بیننده از کنش و واکنش‌های تکراری دو شخصیت محوری داستان خسته می‌شود.

استفاده‌ی بیش از حد از شوخی‌های اینستاگرامی یکی از مهم‌ترین مشکلات فیلم کاتیوشاست. به جرات می‌توان گفت این فیلم را ده سال دیگر نمی‌توان دید. چرا که قسمت بزرگی از بار کمدی فیلم بر عهده‌ی شوخی‌های امروزی فضای مجازی است.

یکی دیگر از مشکلات فیلم، سکانس‌‌های اضافی فیلم است. طوری که مخاطب با خودش می‌گوید خب که چه؟ پنج دقیقه ساخته شده، تنها برای گفتن یک جمله. یا مثلاً برای پراندن یک تکه‌ی سیاسی.

در نهایت باید گفت فیلم «کاتیوشا» فیلم درجه یکی نیست. اما اگر سه‌شنبه بود و بی‌کار بودید. اگر دوست‌تان کرایه تاکسی را حساب کرد و یک چیپس هم برای‌تان خرید. این فیلم را ببینید. خیلی ضرر نمی‌کنید.

پایان پیام

کد خبر : 97836 ساعت خبر : 11:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97836
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات