تمرکز استندآپ کمدین بر مخاطب است

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: برای درک و اجرای یک استندآپ خوب، راه‌های زیادی وجود دارد. اما نقطه مشترک آنها، یک چیز است: کسب تجربه از تجربه دیگران. در دو قسمت قبلی، نکاتی را درباره متن استندآپ مطرح کردم. (برای مطالعه دو قسمت قبلی، به «پنج نکته که یک استندآپ کمدین باید بداند» و «یک استندآپ کمدین خوب و حرفه‌ای دستبرد نمی‌زند» مراجعه نمایید). در این قسمت کمی از متن فاصله می‌گیرم و درباره اجرای استندآپ، چند نکته‌ای مطرح خواهم کرد. البته در قسمت‌های بعد باز هم به سراغ متن خواهم رفت.

محک بزنید

یازده. یکی از اشتباهاتی که برخی از استندآپ کمدین‌ها دچار آن می‌شوند این است که متن خود را پیش از اجرای اصلی در بوته آزمایش قرار نمی‌دهند. این طبیعی است که هر نویسنده یا کمدینی، متن خودش را بپسندد. اما این پسندیدن کافی نیست. از نوشتن یک متن استندآپ کمدی تا اجرای آن، می‌تواند تفاوت‌های زیادی وجود داشته باشد.

شاید یک متن بر روی کاغذ خوب به نظر برسد اما زمانی که به روی صحنه می‌رود، ممکن است به یک متن ساده و حتی کسالت‌آور تبدیل گردد. به همین دلیل نیاز است تا کمدین متن خود را برای افرادی با سطح سلیقه گوناگون ارائه کند.

تعیین این افراد هم بسیار مهم است. به عنوان مثال در یک خاطره، اگر از شخصیت‌های دنیای واقعی اطراف خود همانند بستگان و یا خانواده استفاده می‌کنید، مخاطب آزمایشی شما نباید شناختی از او داشته باشد. زیرا ممکن است به دلیل همین شناخت، متن شما بیش از آنچه هست، خنده‌دار به نظر برسد. در حالی که مخاطب واقعی، هیچ پس زمینه‌ای از آن شخصیت‌های داستانی شما در ذهن ندارد.

ربات نباشید

دوازده. بدون شک به خاطر سپردن متن استندآپ بسیار ضروری است. زیرا در صورت فراموشی آنچه می‌خواهید بگویید مخاطب را از شما خواهد راند. اما باید به این نکته توجه داشت که این به خاطر سپردن تبدیل به حفظ کردن نشود. برخی گمان می‌کنند اجرای کلمه به کلمه یک متن استندآپ، نشانه تسلط اجرایشان است. اما در این اجرا چندین ایراد اساسی وجود دارد.

نخست آنکه شما به صورت ناخودآگاه تبدیل به یک ربات می‌شوید. در نتیجه احساسات شما در حین اجرا از بین می‌رود یا کاهش می‌یابد. بیننده اجرای شما، اثر این رفتار ربات‌گونه را خواهد گرفت و لذتی که باید را نمی‌برد. علت این امر، کاهش صمیمیت در صحبت کردن کمدین است.

علاوه بر این، به طور طبیعی همه افراد در هنگام صحبت کردن در یک جمع دوستانه، نیاز به میزانی تمرکز و یادآوری دارند. ادای پشت سر هم کلمات، موجب می‌شود تا تمرکز، برخلاف ظاهر ماجرا، کاهش یابد. و در صورتی که کمدین بخش کوتاهی از متن را فراموش کند، در به یاد آوردن ادامه داستان به مشکل بربخورد. و در نتیجه برای چند لحظه هم که شده، در رفتار او بروز کند. بنابراین لازم است تا کمدین تنها بداند درباره چه موضوعاتی می‌خواهد صحبت کند و مراقب باشد تا عبارات مهم و سیر داستان فراموش نشود. نیازی به حفظ کردن عین جملات نیست.

صحبت با مخاطب، نه برای مخاطب

سیزده. یک استندآپ کمدین زمانی که به روی صحنه می‌رود، باید اولویت تمرکز خود را بر روی مخاطب بگذارد. او باید به جای آنکه حواسش به خودش باشد، تمرکزش را بر مخاطبان بگذارد. تمرکز بر روی خودتان، موجب می‌شود تا فریب صحنه را بخورید. اما تمرکز بر مخاطب، به این منجر می‌شود که برای آنچه بیان می‌کنید مشتاق به نظر برسید. این اشتیاق به صورت طبیعی بروز می‌کند و با اصرار و بازی اغراق شده متفاوت است.

با تمرکز بر مخاطب، شما وارد جریان استندآپ خود می‌شوید و با گرفتن دست تماشاگر، او را هم به جریان می‌اندازید. مخاطب می‌تواند اصالت یک اجرا و تفاوت آن با اجرای بی‌روح را درک کند. بسیاری از اثرات یک اجرا بر روی مخاطب، قابلیت تبدیل شدن به بازیگری ندارد. گمان نکنید م‌یتوانید با تمرکز بر خود، مخاطب را به اشتباه بیاندازید که شما را مشتاق ببیند.

تفاوت یک اجرای استندآپ کمدی با یک برنامه تلویزیونی، ارتباط دو طرفه است. بنابراین این مخاطب است که باید احساس کند برای او اجرا می‌کنید. استندآپ کمدین باید به تماشاگری که برای دیدن اجرای زنده او آمده است اطمینان دهد تا او آنجاست. لذا ارتباط چشمی و نه لزوما کلامی، باید به شیوه‌ای صورت گیرد که موجب افزایش اعتبار کمدین شود. در نتیجه پاسخ مثبت بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. حضور فیزیکی با حضور کامل متفاوت است.

تمرین کنید

چهارده. بدیهی است هرچه زمان بیشتری صرف تمرین برای اجرا کنید، نتیجه بهتری کسب خواهید کرد. تمرین، علاوه بر آنکه به تسلط و راحتی اجرای شما کمک می‌کند، می‌تواند نقاط ضعف متن شما را آشکار کند. ضمن آنکه برخی از شوخی‌های جدید در حین یک اجرا خلق شده و به بهتر شدن متن منجر می‌شود. زمانی که در قسمت‌های قبل درباره دفعات نوشتن صحبت کردم، از نوشتن پنجاه باره یک متن هم سخن گفتم. حال اگر برای نوشتن، پنجاه مرتبه بازنویسی انجام داده‌اید، حداقل نیاز است تا چندین مرتبه در طول هفته، به تمرین اجرا بپردازید.

جای ثابت داشته باشید

پانزده. بسیاری از افرادی که استندآپ کمدی اجرا می‌کنند، معمولا یک جای ثابت برای اجراهای خود دارند. این محل، می‌تواند یک سالن نمایش یا حتی یک منزل مسکونی باشد. جایی که در آن احساس راحتی کنید. محل اجرای ثابت می‌تواند در درازمدت ضمن آشنایی شما با محل، بخشی از دغدغه‌های شما را کاهش دهد. در یک محل ثابت شما می‌توانید خلاق‌تر شده و با آرامش بیشتری اجرای خود را به سرانجام برسانید. البته این به معنای این نیست که نتوانید جای دیگری اجرا داشته باشید. بلکه محل ثابت، تنها کار شما را برای اجرا در امکان دیگر راحت می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 98240 ساعت خبر : 10:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98240
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات