دروغ بزرگ تورهای گردشگری درباره آسیب نزدن به طبیعت

پس اگر یک تور گردشگری اینگونه تبلیغ کند که ما هیچ آسیبی به طبیعت نمی‌رسانیم و فقط می‌خواهیم در طبیعت پیاده‌روی کنیم، این حرف یک حرف غلط و یک دروغ بزرگ است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پژوهشگران ۱۰ معیار را برای تعیین اهمیت تاثیرات زیست فیزیکی برشمرده‌اند. یکی از آن معیارها، میزان استفاده است، یعنی موقعیتی که به ریسک دارای تاثیر زیاد کمک می‌کند.

برای فعالان محیط زیست این موضوع اهمیت دارد که بازدیدکنندگان چطور از یک سایت طبیعی استفاده می‌کنند و این موضوع تا به چه اندازه به شیوه موثری مدیریت می‌شود.

این ارتباط با این مشاهده، میزان استفاده گردشگران از یک سایت باعث تغییراتی در آن منطقه خواهد شد. بد نیست بدانید که حتی اگر یک درصد کوچک از استفاده‌کنندگان از طبیعت از آن بد استفاده کنند و با آن بد رفتار کنند، مشکلات فراوانی برای آن منطقه ایجاد می‌شود.

لگدکوب‌کردن یک مشکل جهانی است و آسیب به خاک و پوشش گیاهی معمولا زمانی روی می‌دهد که بازدیدکنندگان، مسیرها را و راه‌های ثابتی را ایجاد می‌کنند تا از یک ناحیه رد شوند و برای عکاسی و تماشا به دنبال یک حیوان خاص می‌گردند. یا زمانی که کاربران مسیرهای معین غیررسمی برای انجام اهداف خود ایجاد می‌کنند، لگدکوب‌کردن همچنین در سایت‌ها با کاربردی متمرکز یا زمانی که فعالیت بازدیدکننده لزوما محدود به یک مسیر نیست، روی می‌دهد.

فعالیت‌هایی که باعث تخریب گیاهان و خاک می‌شود

فعالیت‌هایی باعث می‌شود که پوشش گیاهی در منطقه لگدکوب شود. فعالیت‌هایی مانند اردو زدن، جمع‌آ‌وری چوب برای آتش، استفاده از مستراح‌های صحرایی در میان گیاهان، اسب‌سواری، استفاده از خودروهای آفرود، پیاده‌روی و کوهنوردی، تماشای حیات وحش و عکاسی از طبیعت، استفاده از موتورهای آفرود، موتورهای تریل یا موتورهای چهار چرخ در طبیعت، دسترسی پیداکردن به حاشیه رودخانه‌ها یا نقاط تماشا، قایق‌سواری و… احتمال لگدکوب‌کردن پوشش گیاهی را زیاد می‌کند.

اگر زمین‌های دارای پوشش گیاهی همچنان لگدکوب شوند و مسیرهای باریک در میان آن‌ها ایجاد شود، در نهایت تغییر می‌یابند و در بدترین حالت به زمین‌های خشک و عاری از هرگونه پوشش گیاه تبدیل می‌شوند که گیاهان اصلی نظیر درختان نیز در آن‌ها از بین می‌روند.

دروغ بزرگ تورهای گردشگری

پس اگر یک تور گردشگری اینگونه تبلیغ کند که ما هیچ آسیبی به طبیعت نمی‌رسانیم و فقط می‌خواهیم در طبیعت پیاده‌روی کنیم، این حرف یک حرف غلط و یک دروغ بزرگ است.

حتی پیاده‌روی کردن در طبیعت، آن هم خارج از توان اکولوژیک یک منطقه می‌تواند بسیار آسیب به آن منطقه وارد کند و بسیاری از پوشش‌ گیاهی و مرتعی آن را در طول زمان تبدیل به فضایی بی آب و علف بکند که در بسیاری از موارد قابل بازگشت هم نیست.

پایان پیام

کد خبر : 97152 ساعت خبر : 4:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97152
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات