محاسبه سن امید به زندگی به روش جهانگیری

محاسبه سن امید به زندگی به روش جهانگیری

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: سوری، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: سالانه بیش از ۵۰۰ هزار سال عمر از دست رفته به دنبال سوانح رانندگی در کشور رخ می‌دهد. اگر امید به زندگی در کشور را ۷۵ سال در نظر بگیریم، به ازای هر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی،۴۰ سال عمر از دست رفته داریم.

محاسبه سن امید به زندگی به روش جهانگیری

البته ما با اینکه مرگ‌ومیر جاده‌ای بدون کنترل در حال افزایشه مشکلی نداریم، بیشتر با اون بخش امید به زندگی که ۷۵ سال اعلام شده مشکل داریم. درسته که این سن امید به زندگی از آمار سازمان ملل استخراج شده، یعنی با دلار ۳۵۰۰ بلکه کمتر و حتا نه با دلار جهانگیری محاسبه شده و تو این فضا نهایت هر کی تو هر سنی هست، می‌تونه دو سه سال دیگه دووم بیاره اونم تازه اگر این موارد رو رعایت کنه.

معضل حالا چی بخوریم

اول اینکه به محض شنیدن خبر، گرونی و دور جدید تحریم‌ها به نزدیک‌ترین مرکز خرید نزدیک خونه اش بره و انباری و یخچال رو پر از آذوقه کنه، یعنی طرف تو خود آفریقا اینجوری برای گرفتن سهمیه غذای روزانه‌ش تا نمی‌کنه که دوست عزیزمون تو الهیه و زعفرانیه و … تا می‌کنن. یه‌جوری ریختن تو فروشگاه‌ها که انگار بلک فرای‌دی شده و اجناس تو حراج ٨۵ درصد هستن، یکی هم نیست بهشون بگه داداش داری اشتباه می‌زنی، الان گرونه تو که لایف استایل خارجی داری دیگه چرا همچین می‌کنی!

معضل فیلترشکن‌های روشن

دومین نکته برای افزایش سن امید به زندگی، خاموش کردن فیلتر شکن‌ها و گوش کردن به سخنان رئیس‌جمهور هر ٨ ساعت یکباره و استفاده از این جمله تٲکیدی ۲۴ بار در روزه: “اینها همه‌اش حبابه. اینها همه‌اش حبابه.” است.

معضل باک خالی از بنزین

سومین نکته برای افزایش سن امید به زندگی، پر کردن باک بنزین، دبه‌های ۴لیتری، دبه‌های ترشی و سرکه از بنزین جهانگیریه. یعنی یارو یه جوری خودش رو به پمپ بنزین می‌رسون که طرف تو فیلم آخر‌الزمانی وقتی زامبی‌ها بهش حمله می‌کنن، این‌قدر طبیعی بازی نمی‌کنه! آخرش هم همین‌ها ماشین رو تو پارکینگ خونه ول می‌کنن و قاچاقی از مرز لای بار عدس و لوبیاها فرار می‌کنن.

جاده‌ها و وسایل نقلیه وطنی

پنجمین نکته برای افزایش سن امید به زندگی، استفاده نکردن از ماشین‌ها و جاده‌هاست. دلیش هم مشخصه چون با هر تحریم آپشن‌های ارائه‌شده توسط کمپانی‌های خودروساز تغییر می‌کنه و بعید نیست آپشن ترمز، تو پیش‌فروش دوره قبل باشه و الان حذف شده باشه. درباره جاده‌ها هم که آمار ابتدای مطلب رو با دقت بخونین!

غول مرحله آخر

اگر شما همه این موارد رو در خودتون لحاظ کردین، می‌تونین خودتون رو به‌عنوان سوپرمن یا بت‌من بومی ثبت ملی کنین، تبریک می‌گیم ممکنه شما داینوکوکوس رادیو دورانس سخت ترین نوع باکتری باشین که در زمان و مکان نادرستی قرار گرفتین ولی خیالتون راحت تا ابد می‌تونین زندگی کنین، اون هم با تکیه بر ژن خوب داینوکوکوس رادیو دورانس‌ها!

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 98451 ساعت خبر : 11:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98451
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات