کاهش ذخایر آبی اثرات مخربی بر زیست بوم دارد

اولین جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی قزوین با حضور ارگان‌های ذیربط در محل سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، در این جلسه حسن پسندیده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین به اهمیت توجه به مخاطرات زیست محیطی استان و اولویت بندی طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری از بروز مخاطرات زیست محیطی اشاره کرده و همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه خواستار شد.

حسن پسندیده سپس به برخی از مهم‌ترین مخاطرات محیط زیستی استان از جمله روند خشکسالی‌های متمادی در چند ساله اخیر و کاهش ذخایر آب‌های سطحی و زیرزمینی و اثرات تخریبی این کاهش بر اکوسیستم‌های طبیعی استان نظیر بیابانزایی، تبدیل اراضی کشاورزی و مرتعی به کانون‌های محلی گرد و غبار، نابودی تالاب‌ها و خشک شدن رودخانه‌ها را برشمرد.

مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان در ادامه افزود: مصرف بی‌رویه آب و به تبع آن کاهش جدی ذخایر آبی زیر زمینی، اثرات مخربی بر زیست بوم داشته و در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

تهیه بانک اطلاعاتی

پسندیده تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت کمی و کیفی افت آب‌های زیرزمینی را جهت مدیریت منابع آبی ضروری دانسته و اظهار داشت: باید مشخص باشد که میزان افت آبهای زیرزمینی در سال‌های اخیر چگونه بوده است و گزارش جامعی از وضعیت مخاطراتی که در اثر افت آب‌های زیر زمینی به وجود آمده داشته باشیم و همچنین اثرات و پدیده‌های ناشی از تخلیه منابع آب و آب‌خوان به صورت مدل‌سازی ملموس تهیه و گزارش آن جهت توجه هر چه بیشتر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ارائه گردد.

در ادامه جلسه، مباحث مطروحه در جلسات گذشته کمیتۀ مخاطرات زیست محیطی استان شامل: بحران مدیریت منابع آبی، اپیدمی‌های حیات وحش، آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده و سایر مراتع استان، تامین حق آبه‌های محیط زیستی تشریح و سپس دستور کار جلسه قرائت شد.

پایان پیام

کد خبر : 97179 ساعت خبر : 8:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=97179
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات