کشت برنج در اصفهان و لرستان و چهار محال و بختیاری غلط است

کشت برنج در اصفهان و لرستان و چهار محال و بختیاری غلط است

احتمالا تاکنون نشنیده بودید که می‌شود در مناطق شهری برنج کاشت. ولی این کار در اصفهان در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زاینده‌رود خشک است و تالاب‌های این استان یا خشک شده‌اند یا در حال خشک شدن هستند ولی کشاورزان در مناطق شهری اصفهان به خصوص در منطقه دو این شهرستان، آن هم با آب‌های زیر زمینی در حال کشت برنج در سطح گسترده هستند.

برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و مصرف آب غول‌های صنعتی، باعث شده است که حتی چشمه‌های منطقه هم خشک شوند.

کشت برنج در اصفهان و لرستان و چهار محال و بختیاری غلط است

کشت محصولات آب‌دوست به‌ویژه برنج در غرب و مرکز کشور در حالی که ممنوعیت کشت را وزارت کشاورزی اعلام کرده است، همچنان ادامه دارد و دخالت‌های سیاسی و مصلحت‌اندیشی‌های بیهوده باعث شده است که برای جلوگیری از آن فعالیتی انجام نشود. در هیچ کجای دنیا، برنج در مناطقی با بارش کمتر از ۸۰۰ میلیمتر کشت نمی‌شود ولی ظاهرا استانداردهای کشور ما با همه جای جهان تفاوت دارد.

ضعف قوانین بخش کشاورزی و عدم امکان الزام کشاورزان به تغییر الگوی کشت و سازگار کردن الگوی کشت آنان در حوضه زاینده‌رود با وضعیت طبیعی این حوضه (میزان بارندگی ناچیز) همواره به عنوان یکی از لکنت‌های مدیریت جامع منابع آب، روند خشکی زاینده‌رود و گاوخونی را شتاب بخشیده است!

هشدارهای جهادکشاورزی صرفا جنبه توصیه‌ای داشته که متاسفانه هرگز از سوی کشاورزان جدی گرفته نشده به طوری که علاوه بر کشت سطح قابل توجه برنج به عنوان یک محصول آب‌بر، شیوه آبیاری  نیز در اکثر موارد علی‌الخصوص در استان اصفهان هنوز سنتی و غرقابی است.

بازتاب کارهای اشتباه در گلونی

گلونی در گذشته هم گزارش‌های زیادی در مورد کشت برنج چه در این استان و چه در استان‌های دیگر مثل لرستان و چهارمحال‌و‌بختیاری منتشر کرده است.

این پایگاه خبری گزارش‌های خود را با هدف اطلاع‌رسانی و بازشدن راهی برای پایان دادن به این نوع از تخریب محیط زیست و هدر دادن منابع، تهیه می‌کند.

 برای ما تفاوتی بین استان‌ها وجود ندارد. کار اشتباه در هر استانی انجام شود به یک میزان در گلونی بازتاب خواهد داشت.

پایان پیام

کد خبر : 98607 ساعت خبر : 6:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98607
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات