یک خبرنگار را چگونه تعریف کنیم

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: بر روی سر در روز هفدهم مرداد ماه در تقویم شمسی، پلاکارد روز خبرنگار زده شده است و این روز نیز بی نام نمانده است.

اما لازم است بدانیم تعریف خبرنگاری شامل حال چه کسانی می شود،تا حداقل برای سال آینده بدانیم باید به چه کسانی روز خبرنگار را تبریک بگوییم.

خبرنگاری نیز مانند تمامی مشاغل ملزوماتی دارد. اما یکی از مهم‌ترین آنها که حتی از جلیقه خبرنگاری نیز با اهمیت تر است، ابزار “دادستانی” است.

یعنی ابزارهایی که داد را می‌ستاند. (داد را چیزی معادل حق در نظر بگیرید). حالا یا داد مردم را،یا داد طبیعت و محیط زیست را و یا داد آب و هوا و یا داد ورزش و ورزشکاران و یا دادهای دیگری که در این مقال نمی‌گنجد.

شاید فکر کنید خبرنگاری چه ربطی به دادستانی دارد

در واقع یک نگارنده خبر یا نویسنده خبر، ابزار قدرتمند قلم را در اختیار دارد و نقش قلم را در ستاندن داد به هیچ وجه دست کم نگیرید.

از این جهت می توانید به جای تبریک خشک و خالی در روز خبرنگار، از جملات زیر استفاده کنید:

قلمتان دادستان، قلمتان همیشه جوهر دار، قلمتان روان نویس و غیره استفاده کنید.

از دیگر ابزار دادستانی که مطابق با تکنولوژی پیشرفت میکند، دوربین است. البته دوربینی که “جریان سازی” کند. مانند دوربینی که عکسی از دریاچه ارومیه در حال نابودی میگرد به امید آنکه با “جریان” آب به آن،دریاچه جان تازه ای بگیرد.

و از این جهات خبرنگاری یکی از سخترین مشاغل دنیا است. زیرا گاهی یک خبرنگار باید روزها را در میان کارتن خوابها بگذراند تا بلکه خبری اجتماعی تهیه نماید و داد معتادین را از فروشندگان مواد بستاند.

و یا گاهی مجبور است برای ستاندن داد وضعیت بد اقتصادی، با افردی نظیر سلاطین سکه‌ها مصاحبه کند که شاید برایش خطرات جانی داشته باشد.

مواقعی نیز برای درج خبری در یک ورزشگاه حاضر می‌شوند و چون طرفداران تیم بازنده دستشان به تیم برنده نمی‌رسد، خبرنگاران را مورد عنایت قرار داده و تمام کاسه و کوزه ها را سر ایشان خراب می‌کنند.

عده ای نیز خبرنگار طنز هستند و قصد دارند تلخی رخدادهای اجتماعی را شیرین کنند اما نتیجه بر عکس می‌دهد و نتیجه همان می‌شود که در پایان کار گفته می‌شود: ما که از خبرنگاران خاطره خوشی نداریم!

پایان پیام

کد خبر : 98614 ساعت خبر : 6:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98614
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات