با بریدن درختان برای آیین گل حق الناس را پایمال نکنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تا همین چند سال پیش و در روزهای منتهی به عاشورا، عزاداران حسینی برای تهیه هیزم این روز بزرگ، راهی جز قطع درختان تنومند بلوط نداشتند.

در کنار جاده‌های اصلی که می‌ایستادی کامیون‌های سنگین حامل تنه‌های درخت را می‌دیدی که به سمت شهرها و روستاها می‌رفت.

آیین گل که رسمی دیرین میان مردم این دیار است و در آن مردم عزادار در صبح عاشورا خود را به گل آغشته می‌کنند و کنار آتش می‌ایستند تا خشک شوند و سپس عزاداری خود را آغاز کنند. دسته‌های عزاداری محله به محله هیزم مورد این روز را تامین می‌کردند.

درختان حق الناس هستند

چند سالی می‌شود که رویه تغییر کرده است. چند نهاد دولتی وظیفه تهیه هیزم این آیین را به عهده گرفته‌اند و مردم هم مراعات بیشتری می‌کنند و کمتر شاهد صحنه‌هایی از آن دست که ذکرش شد هستیم.

اما هنوز هم کسانی هستند که به هیچ قانونی پایبند نباشند و سرخود برای تهیه هیزم به دل جنگل‌ها بزنن.

واقعا هیچ عذری قابل قبول نیست. این عده بیش از نیاز خارج از عرف هیزم تهیه می‌کنند و این هیزم اضافه در روز عاشورا یا بی‌استفاده باقی می‌ماند و یا بیهوده آتش زده می‌شود.

آیین گل در خرم آباد

حق‌الناس مهم‌ترین اصلی است که پیشوایان دینی برای برپا داشتن آن قیام کرده‌ان و درختان و حفظ محیط زیست هم نمونه بارزی از حق‌الناس است.

هیچگاه نباید کسی به خود اجازه بده که به بهانه عزاداری حق‌الناسی را پایمال کند.

با توجه یه پیشرفت ابزار، در برخی از آیین‌‌ها باید ضمن حفظ اصول، تغییراتی داده شود. ساخت وسایل گرمازای مناسب که در سال‌های گذشته هم نمونه‌هایی در خرم‌آباد آژمایش شد و جواب هم داد، شاید بهترین راه باشد. وسایلی که ضمن کارایی، می‌شود از آنها سالیان درازی استفاده کرد.

پایان پیام

کد خبر : 101255 ساعت خبر : 10:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101255
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات