بی‌ریاترین عزاداری در عاشورای خرم‌ آباد

بی‌ریاترین سینه‌زنان را در روز عاشورای خرم آباد و با صورت‌ها و لباس‌های گل‌اندود می‌توانید پیدا کنید.
پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: بی‌ریاترین عزاداری، اندوه‌بارترین ماتم و ناب‌ترین سوگواری برای شهیدان راه حق همان است که مردمان لر ایران‌زمین با قدمتی چندین قرن در «آیین گل» به منصه ظهور می‌گذارند.

(این ویدیو را رئوف رستمی از مداحی حاج علی‌رضا قهرمانی در خرم‌آباد، درب دلاکی، کوچه ماهی‌گیران برای گلونی ارسال کرده است.)

سینه‌زنانی که به دور از هر نمایش دنیوی و زمینی برای سالار شهیدان سوگواری می‌کنند.

آیین گل در خرم‌آباد به قبل از اسلام برمی‌گردد. قوم لر در مراسم سوگ قهرمانان و یا اعضای خانواده به سر و صورت و شانه‌هایشان گل می‌مالیدند.
آنها گل را از همان خاکی که در آن ریشه دوانده‌ بودند و عزیز از دست رفته‌شان را به آن سپرده‌ بودند، می‌ساختند. و به این ترتیب یکی از خاص‌ترین جلوه‌های عزاداری را ایجاد کردند.
بعد از اسلام و بعد از واقعه عاشورا نیز، مردم لر این نوع از مراسم را در عزاداری‌های ماه محرم وارد کردند و بی‌ریاترین و به قولی خاکی‌ترین آیین سوگواری را به نمایش گذاشتند.

عاشورای خرم‌ آباد

دهم محرم در خرم آباد
دهم محرم در خرم آباد
در عاشورای خرم‌ آباد خاک را با گلاب مخلوط می‌کنند. عزاداران چه غنی و چه فقیر خود را در این گل می‌غلتانند و یا گل را به ریش و مو و گونه خود می‌مالند. زنان نیز روسری یا چادر خود را گل‌مال می‌کنند.
عزاداران حسینی بعد از گل‌اندود نمودن لباسها در دسته‌های عزاداری به مرثیه و نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پردارند.
با هر بار ضربه زدن بر سینه گرد و غباری به هوا برمی‌خیزد که با تداعی گرد و غبار صحرای کربلا برای هر بیننده‌ای، غم‌باری حماسه کربلا را چندین برابر می‌کند.
مراسم گل با اقامه نماز ظهر در روز عاشورا به پایان می‌رسد. این مراسم همچون آیین چهل منبر خرم‌آباد، ثبت ملی شده‌ است.

عکس‌های راضیه ویسکرمی را از عاشورای خرم‌ آباد ببینید:

 

پایان پیام

کد خبر : 101398 ساعت خبر : 4:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101398
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات