گل مالی ترکیب خوبی برای رسم عاشورایی مردم لرستان نیست

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سال گذشته سیدفرید قاسمی پیشنهاد داد که به جای گل مالی از ترکیب آیین گِل استفاده کنیم. او به طرز شفافی توضیح داد که گِل‌مالی ترکیب درستی در زبان فارسی نیست و ترکیب‌هایی را به ذهن متبادر می‌کنند که خوشایند نیستند.

سیدفرید قاسمی نوشت:

«دیده‌ام به جای خَرَ می‌نویسند گل‌ مالی یا در گِل اُفتایِن. اما نه گل‌ مالی و نه در گِل افتاین برابرنهاد خوبی برای خَرَ نیست. پسوند مالی، ترکیب‌های خوبی در زبان فارسی ندارد و گل افتاین هم فقط در لری معنی می‌دهد. و ترجمه تحت‌اللفظی آن یعنی در گل افتادن باز هم بار معنایی خَرَ را ندارد. من همیشه تاکید دارم که واژه‌ها و ترکیب‌های زبان لری را همان طور تلفظ کنیم که در گویش مردم خرم‌آباد هست اما در این مورد خاص چون آنها که لری نمی‌دانند، قادر به تلفظ کردن خَرَ با «ر» مشدد نیستند؛ نیاز به کلمه یا ترکیب جدیدی داریم تا بار عاطفی و معنایی خَرَ را برساند. باید توجه داشته باشیم که بسیاری ازکلمه‌ها و ترکیب‌های لری قابل ترجمه نیستند و در ترجمه معنایشان از دست می‌رود.

من عقیده دارم برای پیدا کردن برابرنهادی خوب و مناسب برای خَرَ باید به خرد جمعی رجوع کنیم و به ویژه از زبان‌شناسان عزیز لر زبان کمک بگیریم. اما برای روشن شدن چراغ بحث پیشنهادی برای برابرنهاد خَرَ دارم و آن هم ترکیب «آیین گِل» است. آیین گِل پیشنهاد است، نخستین پیشنهاد. که امیدوارم با خرد جمعی و کمک صاحب‌نظران و روزنامه‌نگاران بتوانیم به برابرنهاد مناسبی برای خَرَ برسیم. منتظر نظرات دیگر هستم.»

از سال گذشته تا به حال در پایگاه خبری گلونی تلاش زیادی کردیم تا این آیین را به نام آیین گل جا بیندازیم، اما متاسفانه برخی به دلایلی با پیشنهاد سید فرید قاسمی همکاری و همیاری نمی‌کنند. دلیلش را نمی‌دانیم چیست، اما اگر قرار است این آیین ثبت ملی شود، واقعا عیب و زشت است که با عنوان گل‌ مالی ثبت ملی شود.

عجیب است که مسئولان توجه نمی‌کنند که این گل مالی چقدر ترکیب بدی است. رسانه‌های رسمی در استان لرستان هم همچنان از ترکیب گل‌ مالی استفاده می‌کنند.

گل‌ مالی را رسانه های رسمی درست نکردند، گل مالی از صفحه‌ها و ادمین‌های اینستاگرام درآمد و متاسفانه به رسانه‌های رسمی راه پیدا کرد و امروز در کلان مسئولان مهمترین نهادهای تصمیم‌گیر فرهنگی هم شنیده می‌شود.

کاش هر بار که ترکیب گل مالی را به‌کار می‌بریم، به این فکر کنیم که گل‌ مالی یعنی چه و این گل‌ مالی چه چیزهایی را به ذهن ما متبادر می‌کند. امیدواریم حالا که بحث ثبت ملی این آیین کهن و البته مذهبی و حسینی مردم لرستان در پیش است، به‌عنوان آیین گل ثبت شود، نه گل‌ مالی.

پایان پیام

کد خبر : 100277 ساعت خبر : 11:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=100277
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات