ضرورت مقاوم‌سازی پل شهدای خرم آباد

متاسفانه این پل در مدت کوتاهی بعد از اجرا و بهره‌برداری، عرشه آن دارای تغییر شکل غیرمجاز شده است. مقدار تغییر شکل عرشه با چشم غیر مسلح از روی پل دارایی زاده تغییر شکل (شکم دادن) پل شهدای خرم آباد قابل رویت هست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر فریدون امیدی نسب، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان در یادداشتی نوشت: ارزیابی ایمنی و قابلیت مطلوب بهره‌برداری از پل‌ها به‌عنوان یکی از شریان‌های حیاتی، از اولویت خاصی برخوردار است. پل‌ها جزو شریان‌های حیاتی بوده و سازه‌هایی بااهمیت زیاد هستند.

بطوریکه انتظار می‌رود در شرایط بحرانی همانند زلزله، عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند. چنین عملکرد مطلوبی مستلزم طرح و اجرای صحیح و بدون نقص هست. در تعداد زیادی از پل‌های فلزی موجود در کشور برخی نقاط ضعف مانند لرزش و خیز قابل ملاحظه در زمان بهره‌برداری در این پل‌ها مشاهده شده است.

ویژگی‌های خاص شهر خرم‌آباد از نظر توپوگرافی، وجود رودخانه گلال که شهر را در جهت شمالی – جنوبی به دو نیم تقسیم کرده و هم چنین عرض کم خیابان‌های آن، باعث شده که در این شهر پل‌های زیادی جهت عبور و مرور و تردد وجود داشته باشد.

ازجمله این پل‌ها می‌توان به پل جهادگران، نه دی، ولیعصر، تقاطع بلوار شصت متری و جاده خرم‌آباد – بروجرد، پل شهدای خرم آباد، دارایی زاده، سید حسن نصراله و…  اشاره نمود.

متاسفانه بعضی از این پل‌ها در حین اجرا و زمان بهره‌برداری دارای مشکلاتی بوده‌اند. که این مشکلات نشان از ضعف در مطالعات و اجرا بوده است.

ازجمله این مشکلات می‌توان به نشست پایه، ریزش خاکریزها، تغییر شکل عرشه، خیز غیرمجاز عرشه، تغییر شکل و خسارت در سطح پیاده‌رو ناشی از جمع شدگی، ترک‌های سازه‌ای در عرشه و … اشاره نمود.

پل شهدای خرم‌ آباد

یکی از این پل‌ها، پل شهدای خرم‌ آباد است. این پل که در مرکز شهر قرار دارد و یک پل فولادی- قوسی- کابلی هست. طول پل به‌صورت یک دهانه ۵۴ متری و عرض ۲۴ متر با عرشه سیستم دال تیر بوده که دارای ۱۲ عدد شاه‌تیر فولادی است.

ضخامت دال بتنی عرشه ۲۵ سانتی‌متر با دو شبکه میلگرد نمره ۱۴ هست. دو باکس فلزی که به‌صورت قوسی شکل، بالای عرشه پل اجراشده و این باکس‌های فلزی حدود ۱۰۰۰ تنی، توسط کابل‌هایی به عرشه متصل شده است.

عرشه پل دارای دو خط عبوری وسایط نقلیه و دو خط عبوری عابر پیاده است. این پل در سال ۱۳۸۸ عملیات احداث آن شروع‌شده و در سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

شرکت مهندسین مشاور آرسیکا مسئولیت مطالعه و طراحی سازه پل را به عهده داشته، پیمانکار پروژه نیز شرکت جهاد نصر لرستان، کارفرمای آن استانداری لرستان و بهره‌بردار آن شهرداری خرم‌آباد بوده است.

متاسفانه این پل در مدت کوتاهی بعد از اجرا و بهره‌برداری، عرشه آن دارای تغییر شکل  غیرمجاز شده است.

مقدار تغییر شکل عرشه از مقدار مجاز آیین‌نامه ایی بیشتر شده بطوریکه با چشم غیر مسلح از روی پل دارایی زاده تغییر شکل (شکم دادن) پل شهدا قابل رویت هست.

با بررسی‌ها و تحقیق انجام‌شده توسط نگارنده مشخص‌شده است که مقدار تغییر شکل‌های عرشه فلزی پل در وسط دهانه و کناره‌ها چند برابر مقدار مجاز هست که این موضوع ضعف طراحی و اجرا را نشان می‌دهد.

این مقدار تغییر شکل و با توجه به خستگی پل در طول زمان طبیعتاً تشدید شده و عمر مفید پل را کم کرده و باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد.

لذا با توجه به این وضعیت و قبل از اینکه خسارت‌هایی جانی و مالی در این پل ایجاد گردد که عبور و مرور در مرکز شهر را با اختلال ایجاد کند، ضروری است که برای آن چاره‌اندیشی شود.

 برای رفع این مشکل بایستی به مقاوم‌سازی پل مبادرت ورزید. تا با انجام مطالعات مناسب، راهکارهای تقویت پل از نظر فنی، اجرایی و اقتصادی موردبررسی قرار داده و بهترین گزینه را انتخاب و اجرا نمود.

البته با بررسی‌های انجام‌شده در خصوص پل دارایی زاده و هم‌چنین پل جهادگران نیز مشخص‌شده که این پل‌ها هم دارای مشکلات فنی بوده و لازم است که در خصوص آن‌ها نیز مطالعات مناسبی انجام گردد تا بتوان با انجام کارهای فنی لازم به افزایش طول عمر مفید آن‌ها کمک کرد و از هدر رفت سرمایه و همچنین مشکلات ترافیکی ناشی از خرابی‌های احتمالی آنها جلوگیری کرد.

پایان پیام

کد خبر : 99628 ساعت خبر : 11:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=99628
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات