نوحه لکی با صدای شهرام فرهمند را دانلود کنید

نوحه لکی با صدای شهرام فرهمند را دانلود کنید.

پایگاه خبری گلونی، عطیه مرادی: محرم که می‌رسد، جایگاه مداح و مداحی بیشتر به چشم می‌آید.

این جایگاه همانقدر که ارزشمند است، همانقدر حساس هم هست! مثل معلمی که وظیفه‌ی آموزش دارد و دانش‌آموزان از او یاد می‌گیرند، مداح هم تاثیرگذار بر مردم است.

حساس از آن جهت است که هم باید اصل واقعه‌ی عاشورا را درست تعریف کرد و هم پیام آن‌ را.

بی‌شک اصل پیام اهمیت بیشتری دارد، چرا که قیام امام حسین(ع) که مقابله با ظلم و ستم بوده است، همیشگی است و برای همگان تا قیامت درس‌های بزرگی خواهد داشت.

حال وظیفه‌ای که مداح دارد و در مداحی باید از آن غافل نشد همین زمان‌شناسی است که باید از وقایع جامعه‌ی خویش آگاه بود و در مراسم اهل بیت (علیهم السلام) سعی در آگاه کردن مردم داشت و پیام قیام را در زمانه‌ی خود تبیین کرد.

مردمی که پای منبر مداحان می‌روند، علاوه بر گریه‌ای که برای اباعبدالله و یاران حضرت و خانواده‌ی او می‌کنند، باید در این وقایع و درس گرفتن از آن تفکر کنند و این بهتر است و در برابر ظالم و ستمگر بایستند و عافیت طلبی را جایگزین حق طلبی نکنند.

همانطور که تاریخ هم نشان می‌دهد، افرادی که امام(ع) را به شهادت رساندند با دینداری از نوع عبادت صرف مشکلی نداشتند چرا که خود هم ساعت‌ها به عبادت پروردگار می‌پرداختند.

نوحه لکی با صدای شهرام فرهمند در رادیو گلونی

بلکه مشکل آنان با پایه‌های اصلی دین یعنی عدالت و قسط بود که در جامعه‌ی آن زمان رنگ باخته بود و ظلم و ستم جایگزین آن بود و دشمنی آنان با امام(ع) و آنان که اینگونه بودند از همین جا شروع می‌شد و به قول شاعر ” خیمه‌ی خورشید را دیندارها آتش زدند” .

برای این امر مداحان از تاثیر به سزایی برخوردارند. شاید اگر در مداحی‌ها اینگونه از عاشورا سخن به میان می‌آمد، خیلی از مفاهیم دیگر اسلامی هم در جامعه اجرا می‌شد!

حال آن که در خیلی از مسائل از اسلام اصیل دور هستیم و مبلغان و افرادی که در این زمینه هستند بی‌تاثیر نبوده‌اند و در برخی موارد عامل اصلی اشتباهاتی است که این افراد انجام می‌دهند و مردم از چشم دین می‌بینند و نه دیندار!

در همین امر امروزه بسیاری از مداحان مورد انتقاد قرار گرفته اند و بحث گریاندن در ازای پول به میان می‌آید.

اگر وظیفه‌ای درست انجام بگیرد، گرفتن حق الزحمه ایرادی ندارد حال آن‌که این را هم نباید نادیده گرفت که کاری که فقط برای ارادت قلبی انجام گیرد ثواب بیشتری خواهد داشت و پاداشی معنوی!

دانلود نوحه لکی با صدای خوانندگان معروف

پایان پیام

کد خبر : 100948 ساعت خبر : 10:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=100948
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات