همدان پایتخت گردشگری آسیا

همدان پایتخت گردشگری آسیا

پایگاه خبری گلونی،‌ پوران رسول بهی: سرما و گرما براشون فرقی نداره. چمدون سفرشون بسته و آماده است برن سفر. فقط کافیه مقصد براشون مشخص بشه و راه بیوفتن. بعضی‌ها هم با نکته‌سنجی انتخاب می کنن که کجا برن، اونقدر وسواس به خرج می دن که به سفرهای داخلی قناعت نمی‌کنن و گزینه‌های خارجی هم به لیستشون اضافه می‌کنن، ولی در این سرزمین پهناور و چهار فصل جاهای دیدنی و زیبایی هست و برای دیدنش از سراسر دنیا میان که ممکنه بعضی از ماها ازش بی خبر باشیم.

یکی از نقاط توریستی و زیبای ایران‌زمین شهر همدان است

شهر کهن همدان که در اواخر قرن هشتم قبل از میلاد به رهبری دیاکو نخستین پایتخت ایران بود، امروزه با بیش از ۱۷۵۲ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی عنوان زیبای «پایتخت گردشگری آسیا» را به خود گرفته است. اگر کنجکاوید که چرا این عنوان را به خود گرفته بهتر است راهی این شهر شوید و از نزدیک ببینید. دسترسی به شهر همدان قدری آسان است چون می‌توانید از طریق یکی از ۶ راه ارتباطی با استان‌های همجوارش  به آن سفر کنید. استان همدان از شرق با استان مرکزی، از غرب با کرمانشاه و کردستان، از جنوب با لرستان، از شمال با زنجان و قزوین محدود شده است.

 با سفر کردن به یک استان می‌توانید با زبان و آداب و رسوم چهار قوم ترک و کرد و لر و فارس که در کنار هم زندگی می‌کنند آشنا شوید. ترکها در شمال و غرب استان همدان، کردها در مجاورت استان کردستان و کرمانشاه، قوم لر در شهرستان‌های ملایر و نهاوند و بخش‌های تویسرکان و سامن و فارس‌ها که از قدیمی‌ترین مردم این منطقه محسوب می‌شوند در مرکز استان ساکن هستند. جالب است بدانید که علاوه بر تنوع زبان و قومیت، اقلیت‌های مذهبی مانند یهودیت و مسیحیت هم به چشم می‌خورد به طوری که در شهر چند کلیسا به قدمت‌های دیرینه به نام‌های کلیسای آنجلی، کلیسای حضرت مریم، کلیسای گریگوری استفان و کلیسای کاتولیک حضرت رفائیل وجود دارد و مسیحیان روزهای یکشنبه هر هفته مراسم مذهبی خود را انجام می‌دهند. علاوه برآن یهودیان هم با یک رنگی و همدلی در میان اقوام مختلف شهر زندگی می‌کنند و به مراسم مذهبی خود می‌پردازند برای نمونه در خیابان شریعتی همدان مقبره «استر و مردخای» واقع است که پس از بیت المقدس دومین مکان مقدس یهودیان به شمار می‌آید و یهودیان در آواخر اسفند و اوایل فروردین هر سال با دعا و گرفتن روزه و خواندن طومار مگیلا، جشن پوریم را برگزار می‌کنند. مصالح این بنا از سنگ و آجر است و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده است.

صنایع دستی همدان

همدان پایتخت گردشگری آسیا

در بازار شهر همدان که قدم بزنید با صنایع دستی مانند سرامیک، مصنوعات چوبی، مصنوعات چرمی، زیراندازها، سنگتراشی، بافتنی‌های سنتی برخورد می‌کنید، از مهم­ترین آنها آثار هنری زیبایی از سفال و منبت است که در شهرهای لالجین و ملایر به وفور دیده می‌شود. در استان همدان به منبتکاری آن چنان اهمیت داده شده که نزدیک به ۴۵۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ منبتکاری ایجاد شده است. مهم­ترین مراکز تجاری همدان بازار تاریخی و خیابان منتهی به خیابان امام است.

همدان

اگر می‌خواهید در کمترین زمان نهایت استفاده را ببرید و بازدید زیادی داشته باشید می‌توانید از آرامگاه شیخ الرئیس ابن سینا دیدن کنید. بنای آن تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. تالار جنوبی آرامگاه،  به عنوان موزه و محل نگهداری سکه و سفال و سایر اشیاء مورد استفاده قرار گرفته، در تالار شمالی کتابخانه‌ای مشتمل بر۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی ایرانی و خارجی و آثار ابوعلی سینا و دیگر شاعران و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود. در محوطه آرامگاه، آرامگاه عارف قزوینی شاعر و ترانه سرای معاصر قرار دارد و همچنین در میدان آرامگاه ابوعلی سینا کلیسای کاتولیک خضرت رافائیل که از سال ۱۹۵۶ میلادی تأسیس شده وجود دارد.

از بین ۱۷۵۶ اثر گردشگری همدان می­توان اشاره کرد به غار علیصدر، غار قلعه جوق، غار سراب کبودرآهنگ، پیست اسکی الوند، پناهگاه صاحب الزمان، دریاچه سد اکباتان، آرامگاه باباطار، برج قربان، کتیبه گنج نامه، تپه نوشیجان، تپه هگمتانه، دره مرادبیگ، گنبد علویان، دشت میشان که ۱۰۰۴ اثر از این آثار در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته اند.

آب وهوای مساعد این استان در جذب گردشگر بی تأثر نبوده است. زمستان‌های سرد و پربرف و باران و تابستان‌های معتدل چهره شهر را زیبا می‌کند. قله مرتفع الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر و همچنین رودهایی مانند سیمینه رود، قره چای، دره مراد بیگ، خاکو، گاماسیاب، عباس آباد، سرابی و … چشم‌اندازهای زیبایی بخشیده است.

البته ناگفته نماند کسانی که اهل بازی و سرگرمی هستند می‌توانند به شهربازی رنگین کمان که بزرگترین شهربازی سرپوشیده کشور است بروند. این مجموعه با مساحت ۲۵ هزارمترمربع در چهار بخش تفریحی، ورزشی، مرکز خرید و رستوران از طراحی منحصر به فردی برخوردارست با قابلیت ۱۸۰ دستگاه بازی، رایانه‌ای وجایزه‌ای استاندارد توسط شرکت‌های خارجی و به کارگیری ۱۵۰ مهندس راه‌اندازی شده ­است.

برای گردش و سفر نیازی به صرف کردن هزینه‌های کلان و وقت زیاد و خستگی مسافت‌های طولانی نیست. به همین حوالی هم میشود سری زد جایی مانند همدان که آوازه جهان شده و پایتخت گردشگری آسیا!!

پایان پیام

کد خبر : 100229 ساعت خبر : 11:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=100229
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات