تنوع تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش

 پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان:به تجربه ثابت شده‌است که یکی از متنوع‌ترین وزارتخانه‌ها در امر تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش است. در واقع از آن جهت متنوع زیرا این وزارتخانه انواع و اقسام تصمیم‌گیری دارد.

تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش

اول:

در بعضی از اموری که باید با تأمل و تفکر و تفحص بسیار تصمیمی اتخاذ گردد، فی‌الفور تصمیم گرفته می‌شود. سرعت اتخاذ این تصمیمات از تصمیم کبری نیز سریعتر است و مدت زمان اتخاذ آن‌ها در فاصله خواب شبانه کارشناسان تا خروس‌خوان صبح است.
به عنوان مثال شب قبل از تصمیم، همه دانش‌آموزان هر شب، مشق شب اجباری می‌نویسند.
مشق نیز طبق نظر کارشناسان از ملزومات افزایش سواد بیان می‌شود و تخطی از آن مساوی است با بی‌سوادی. اما صبح روز بعد ناگهان کارشناسان وزارتخانه مذکور در‌می‌یابند که مشق آنقدرها هم در سواد نقش ندارد و حتی گاهی وقت والدین را برای نوشتن آن، بی‌خودی از بین می‌برد.
بنابراین سریعاً تصمیمی با این عنوان که «هیچ معلمی حق ندارد به دانش‌آموزان مشق شب بدهد»، ارائه می‌گردد. روی کلمه شب نیز به شدت تأکید می‌شود تا برای مشق روز هم بتوانند یک تصمیم ضرب‌العجل دیگر صادر کنند.

دوم:

تصمیماتی که سریع گرفته می‌شوند البته با سرعت کمتری نسبت به گروه اول اما بعد از گذشت مدتی، مجدداً شرایط به حالت اولیه برمی‌گردد و به قول معروف، شتر دیدی ندیدی.
مانند حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان. که دقیقاً یک ماه مانده به ثبت‌نام برای آزمون، کلاً آزمون ورودی مدارس تیزهوشان حذف می‌شود. اما بعد از گذشت مدتی مجدداً به شرایط اولیه باز می‌گردد و آزمون برگزار ‌می‌شود.

تنوع تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش

سوم:

تصمیماتی که بدون هماهنگی کارشناسان آموزش و پرورش با یکدیگر ارائه می‌گردد.
مانند طرح تعطیلات زمستانی مدارس. در این طرح تا شب قبل از اتخاذ تصمیم، انتقادات وارده به آموزش و پرورش بر این مبنا بود که چرا تعطیلات مدارس زیاد است؟
ناگهان در صبحی شنیده‌ می‌شود که از امسال مدارس تعطیلات زمستانی خواهند داشت به مدت پنج روز. اما چون کارشناسان با هم هماهنگ نکرده‌اند، بینشان اختلاف می‌افتد که خب با تعطیلات پنج‌شنبه و جمعه می‌شود یک هفته.
بعد عده‌ای دیگر می‌آیند وسط و می‌گویند با ترافیکی که در راه شمال ایجاد می‌شود مطمئن باشید دو روز قبل از تعطیلات و دو روز بعد را هم باید حساب کنیم.
چون ممکن است معلمان و دانش‌آموزان در ترافیک بمانند و نتوانند در کلاس حاضر شوند. و همین‌طور کارشناسان در جراید و خبرگزاری‌ها نظرات خود را ارئه می‌دهند تا در نهایت اعلام می‌شود که امسال دانش‌آموزان «صفر» روز تعطیلات زمستانی خواهند داشت.

چهارم:

در اموری که باید سریع تصمیم اتخاذ گردد تا صدمات و لطمات کمتری گربیان معلمین و دانش‌آموزان را فراگیرد، فقط طرح ارائه می‌شود و تصمیم اصلی به دست زمان سپرده می‌شود تا شاید گذر زمان خودش خودبه‌خود مشکل را حل کند. مانند طرح رتبه‌بندی معلمان.
در واقع قرار است در آینده مجهول‌التاریخ، طرحی ارائه گردد که معلمان رتبه‌بندی شوند و بعد حقوقشان زیاد شود. درحالیکه هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها و افزایش تورم هستیم و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمین در افق دوردست ناپیداست.
پایان پیام

کد خبر : 104219 ساعت خبر : 1:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104219
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات