خشکسالی سخت ۱۱ ساله ایران و بحران بی‌آبی

خشکسالی سخت ۱۱ ساله ایران و بحران بی‌آبی

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران: ‌۱۱ سال است که در خشکسالی به سر می بریم و سال گذشته با کاهش ۵۰درصدی رواناب‌های سطح کشور مواجه بوده‌ایم.

سه سال پیش یکی از همسایه‌های ما خانه‌اش را تخریب کرد تا برج بسازد، در حین این تخریب نمی‌دانم ته خانه به کجا رسیده بود که موجب روان شدن جوی آبی وسط کوچه شد.

بالاخره همسایه‌ها پس از پیگیری‌های فراوان و مراجعه به اداره آب و فاضلاب و شهرداری و حتی آموزش و پرورش ( در کوچه‌مان مدرسه بود) موفق شدند پس از گذشت ۸ ماه از آن ماجرا جلوی هدر رفتن آب را بگیرند.

خب این یک نمونه خیلی کوچک است از بی‌اهمیت بودن بحران آب. این مثال در سطح دولت بود. و اما ما هم در دامن زدن به این بحران کم سهم نداریم.

این‌که ما ۱۱ سال است خشکسالی در کشور داریم غم‌انگیز است اما غم‌انگیزتر از خبر این است که هنوز و پس از گذشت ۱۱ سال فرهنگ‌سازی درست و حسابی در این زمینه صورت نگرفته و مردم هم کماکان در حال هدر دادن آب هستند.

با کاهش بارندگی‌ها و مصارف بی‌رویه روز به روز از منابع آب زیرزمینی هم کم می‌شود. ولی هنوز هستند کسانی که شیلنگ آب را در باغچه خانه رها می‌کنند و تفریح سالم‌شان شستن ماشین در حیاط خانه است.

خشکسالی سخت ۱۱ ساله ایران و بحران بی‌آبی

بحران بی‌آبی در کشور رفته رفته اثرات بدی می‌گذارد، تابستان امسال هر روز شاهد قطعی آب در مناطق مختلف کشور بودیم و قطعا در سال آینده این مشکل پر رنگ‌تر خواهد بود.

دولت باید برای این موضوع از دل و جان مایه بگذارد. نظارت بر کنترل مصرف در برنامه قرار بگیرد.

فراموش نکنیم در بسیاری از مناطق روستایی محلی‌ها اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کنند و محصولات غرقابی تولید می‌کنند.

با نظارت صحیح بر این تخلف‌ها و وضع جریمه‌های سنگین می‌توان بحران را رد کرد و از مشکلات  با هزینه کم‌تری عبور کرد.

پایان پیام

کد خبر : 103929 ساعت خبر : 11:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103929

نظرات بسته شده است.