ما و جهان اساطیری منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، باربد گلشیری خبر از انتشار کتاب ما و جهان اساطیری داده است.

او در یادداشتی نوشت: متن کتاب گفت‌وگوی چندین روزه‌ی هوشنگ گلشیری است با مهرداد بهار در خانه‌ی او، یک سال پیش از درگذشت بهار.

در این کتاب از گذشته‌ی سیاسی بهار، آثارش، اساطیر، شاهنامه، نقد امروز و نیز مایی تاریخی می‌خوانید که نه قبیله‌ای‌ است نه قومی نه نژادی، بلکه فرهنگی‌ است.

پشت جلد کتاب ما و جهان اساطیری

در پشت جلد این کتاب به نقل از مهرداد بهار نوشته شده است: این فرهنگی که ما داریم، از گاثای اوستا تا فرهنگی که در عصر اسلامی داریم در شاهنامه.

من بیایم ببینم اجزاء این‌ها از کجا آمده و در کجا سابقه‌ی فرهنگی این امر وجود دارد و درواقع به این نتیجه برسم که چه میزان از فرهنگ ما آریایی است، چه میزان بومی آسیای غربی است، ما در فرهنگ‌مان مدیون چه کسانی هستیم؟

این شاهنامه که یک اثر درخشان جهانی است مجموعه‌ی چه عناصر کهن فرهنگی ابتدایی است که هی با هم جمع شده، جمع شده مثل یک پیاز لایه‌های متعدد و فراوان پیدا کرده تا شده شاهنامه.

با تعصب به شاهنامه نگاه نکنم، به صورت مجموعه‌ی افتخارآمیزی که مطلقاً ایرانی و پاک و منزه از هرگونه تأثیر فرهنگی دیگری است.

بیایم با این حقیقت نگاه کنم که ما چه‌قدر عاقلانه توانسته‌ایم فرهنگ‌های متعدد را هضم کنیم در این‌جا.

کتاب ما و جهان اساطیری
کتاب ما و جهان اساطیری

درباره مهرداد بهار

مهرداد بهار تحصیلات آغازین خود را در دبستان جمشید جم و دوره دبیرستان را در دبیرستان‌های فیروز بهرام و البرز به پایان رساند.

سپس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی نام‌نویسی کرد، ولی دو سال پس از آن به دلیل فعالیت‌های سیاسی از دانشگاه رانده‌شد.

سپس چهارسال به زندان افتاد تا اینکه در بهار ۱۳۳۴ از زندان آزاد شد. آنگاه دوباره به دانشگاه رفت و سرانجام در ۱۳۳۶ تحصیلاتش را در دوره کارشناسی به پایان رساند.

در ۱۳۳۷ برای پی‌گیری تحصیل به انگلستان رفت. میان سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۴ بهار در مدرسه زبان‌های شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن به آموختن پرداخت و مدرک فوق لیسانس گرفت.

سال‌ها پس از آن دکترای خود را از دانشگاه تهران دریافت داشت، ولی به علت جلوگیری ساواک نتوانست در دانشگاه استخدام شود و به ناچار به استخدام بانک مرکزی درآمد.

از آغاز بازگشت به‌صورت حق تدریسی به آموزش در دانشگاه تهران پرداخت و چندی بعد هم در رشته اساطیر ایران باستان در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

پایان پیام

کد خبر : 103854 ساعت خبر : 11:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103854
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات