وقتش رسیده کمی ادبیات فارسی بخوانیم

به نظرتان وقتش نشده کمی روی نوشتن درست فارسی کار کنیم؟ تا کی باید سوژه غلط املایی برای خندیدن به خودمان پیدا کنیم؟

پایگاه خبری گلونی؛ راضیه حسینی: همه‌ی ما حدقل یک مورد غلط املایی در شهر، روی بنرها، پرچم‌ها اسم کوچه‌ها و مغازه‌ها دیده‌ایم، ولی این یکی از همه جالب‌تر است.

وقتی نوشته‌ی پایین پرچم را که اسم مسجد بود خواندم با خودم گفتم باز هم یک اشتباه دیگه. روی پرچم عوض مسجد«سوخته تکیه» نوشته شده، «سوخته تیکه».

با این که تمام طول خیابان از این پرچم‌ها در رنگ‌های مختلفش زده بودند کاری ندارم، فقط عزیزی که داشت پرچم اول را نصب می‌کرد دقیقا روی اسم کوچه که نام همان مسجد است نصب کرده یعنی ندیدن تابلو خیلی سخت‌تر از دیدنش بوده است.

از آن موقع که این پرچم را دیدم هر جوری حساب می‌کنم متوجه نمی‌شوم چطوری تابلو را ندیده‌اند. فقط یک احتمال وجود دارد، آن هم این‌که با چشمان بسته پرچم را نصب کرده باشند.

حالا این یک طرف، دوستان بزرگواری که سفارش این نوشته را دادند و کسی که پرچم را آماده کرد با خودشان نگفتند سوخته تیکه یعنی چه؟ تیکه؟ آن‌هم نام مسجد؟

اصلا در نوشتار مگر تیکه داریم؟

وقتش رسیده کمی ادبیات فارسی بخوانیم

به نظرتان وقتش نشده کمی روی نوشتن درست فارسی کار کنیم؟ تا کی باید سوژه غلط املایی برای خندیدن به خودمان پیدا کنیم؟

غلط‌های املایی در صفحات اجتماعی که عین نقل و نبات ریخته و دقیقا مشکل از همین‌جاست. وقتی ما در نوشتن روزمره هیچ دقتی به کلمات و غلط املایی که گاهی در یک جمله غیر از نقطه بقیه را شامل می‌شود، نداریم، عادت کرده‌ایم به غلط نویسی و این عادت بالاخره یک‌جایی مثل همین اسم مسجد ضایع‌مان می‌کند.

وقتش شده ما هم با بچه‌ مدرسه‌ای‌ها کمی ادبیات فارسی بخوانیم و مرور کنیم.

وقتش شده توی صفحات مجازی عادت کنیم درست بنویسم. درست نویسی را فراموش نکنیم.

پایان پیام

کد خبر : 101722 ساعت خبر : 8:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101722
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات