انواع غذاهای محلی استان گیلان

انواع غذاهای محلی استان گیلان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بخش سوم از غذاهای محلی استان گیلان عبارتند از:

انواع غذاهای محلی استان گیلان

 شامی‌

گوشت‌ و نخود و پیاز را پخته‌ و می‌کوبند و مقداری‌ زعفران‌ یا زردچوبه‌ و نمک‌ و ادویه‌با آن‌ چاشنی‌ کرده‌، چند عدد تخم‌مرغ‌ داخل‌ این‌ مخلوط‌ شکسته‌ خوب‌ بهم‌ می‌زنند.

به شکل‌ کوفته‌های‌ درشت‌ (مدور) درآورده‌ در تابه‌ای‌ که‌ روغن‌ آن‌ داغ‌ شده‌ باشد جداجدا می‌ریزند و طرفی‌ را که‌ سرخ‌ شده‌ با کچه‌ بر می‌گردانند.

 شیرین‌ تره‌

عبارت‌ از تره‌ ریزه‌ ریز شده‌ است‌، که‌ با روغن‌ و تخم‌مرغ‌ و ادویه‌ سرخ‌ شده‌ باشد.

 شیرین‌ قرمه‌

مرغ‌ را درآغاز با روغن‌ سرخ‌ می‌کنند و بعد پیاز و قیسی‌ سرخ‌ شده‌ را با کمی‌ ادویه‌ به‌آن‌ می‌افزایند و این‌ مجموع‌ را در تابه‌ با کمی‌ آب‌ می‌پزند.

 شیش انداز

گردوی‌ ساییده‌ شده‌ است‌ که‌ با قطعات‌ کوچک‌ خیار یا کدو یا بادمجان‌ با کمی‌ آب‌ ورب‌ و گلپر و دارچین‌ پخته‌ شده‌ باشد.

 شیویت‌ قورمه‌

مخلوطی‌ است‌ از مرغ‌ سرخ‌ شده‌ با شود و آلوچه‌ و شکر که‌ با مقداری‌ آب‌ پخته‌ شده‌باشد.

 طاس‌ کباب‌

گوشت‌ گوسفند را با کمی‌ دنبه‌ جداگانه‌ و سیب‌ زمینی‌ و پیاز و ادویه‌ که‌ طبقه‌ به‌ طبقه‌روی‌ هم‌ چیده‌ شده‌، با آتش‌ ملایم‌ و مقدار کمی‌ روغن‌ می‌پزند که‌ به‌ آن‌ طاس‌ کباب‌گویند.

طاس‌ کباب‌ را معمولا در ظرف‌ فلزی‌ بار می‌کنند.

 غوره‌ مسما

غوره‌ مسما مخلوط‌ پخته‌ شده‌ای‌ است‌ که‌ از گوشت‌ و روغن‌ و غوره‌ و بادنجان‌.

 فوسنجن‌ یا فوسنجان

گردوی‌ ساییده‌ شده‌ را با مرغ‌ یا گوشت‌ کوفته‌ای‌ کمی‌ می‌پزند و سپس‌ مقداری‌ رب‌انار با آن‌ چاشنی‌ نموده‌ می‌جوشانند و برای‌ غلظت‌ و سیاه‌ شدن‌ فوسنجن‌ در پاره‌ای‌نقاط‌، تکه‌ آهنی‌ را در حال‌ جوشش‌ داخل‌ نموده‌ و زود بر می‌دارند.

 قیمه‌

گوشت‌ چرخ‌ شده‌ یا به‌ تکه‌های‌ ریز در آمده‌ را گویند که‌ با لپه‌ و پیاز و سیب‌ زمینی‌ وزرشک‌ یا خلال‌ بادام‌ و گاهی‌ بادنجان‌، با مقداری‌ آب‌ و روغن‌ سرخ‌ شده‌ و پخته‌ شود.

 قیقناق‌

آرد گندمی‌ است‌ که‌ با تخم‌ مرغ‌ و شکر و زعفران‌ مخلوط‌ شده‌ و با روغن‌ سرخ‌ گردد.

 کال‌ کباب‌

بادنجان‌ را روی‌ آتش‌ کباب‌ نموده‌ پوستش‌ را می‌گیرند و بعد با قاشق‌ له‌ کرده‌، روغن‌ وسیرداغ‌ شده‌ به‌ آن‌ می‌افزایند و می‌پزند.

 کدو مسما

مرکب‌ است‌ از گوشت‌ و پیاز و کدوی‌ سفید سرخ‌ شده‌ که‌ با آب‌ و آب‌ غوره‌ جوشانیده‌ شود.

 کولی‌ غراب‌ بیج‌

ماهی‌ کولی‌ را در آغاز برای‌ کنده‌ شدن‌ پوستش‌ روی‌ آتش‌ می‌گذارند.

بعد آن‌ را با روغن‌ سرخ‌ کرده‌، گشنیز و خالی‌ واش‌ و چوچاق‌ و کمی‌ شکر و آب‌ غوره‌ و گردوی‌ساییده‌ شده‌ به‌ آن‌ افزوده‌ و این‌ مخلوط‌ کمی‌ آب‌ می‌ریزند.

 کوفته‌

دو نوع‌ است‌ یکی‌ ساده‌ و دیگری‌ کوفته‌ معلا. اولی‌ گوشت‌ پخته‌ شده‌ با لپه‌ و آرد وبرنج‌ است‌ و دومی‌ همین‌ مخلوط‌ به‌ ضمیمه‌ آلو خراسانی‌ یا برقانی‌ و نعناع‌ و روغن‌ وتخم‌ مرغ‌ پخته‌ای‌ داخل‌ آن‌ که‌ به‌ شکل‌ گلوله‌ در ظرفی‌ رو پوشیده‌ می‌گذارند تا باحرارت‌ ملایم‌ شود.

انواع کوکو  در غذاهای محلی استان گیلان

چند نوع‌ دارد که‌ یکی‌ کوکوی‌ گوشت‌ است‌. گوشت‌ گوسفند را با پیاز، پخته‌ و می‌کوبندو داخل‌ آن‌ چند عدد تخم‌ مرغ‌ شکسته‌، بهم‌ می‌زنند و با افزودن‌ نمک‌ و ادویه‌، درتابه‌ای‌ از روغن‌ داغ‌ شده‌ ریخته‌ و روی‌ اجاق‌ می‌گذارند. برای‌ آنکه‌ طبقه رویین‌ هم‌ پخته‌ شود یک‌ سینی‌ روی‌ تابه‌ گذاشته‌ رویش‌ آتش‌ پهن‌ می‌کنند و پس‌ از پخته‌ شدن‌ زیر تابه‌، آنرا از اجاق‌ برداشته‌ زمین‌ می‌گذارند.

کوکو را که‌ یک‌ پارچه‌ است‌ قاچ‌ قاچ‌نموده‌ با کچه‌ (نوعی‌ کف‌ گیر) بر می‌گردانند تا طرف‌ دیگر کوکو نیز خوب‌ پخته‌ شود.

نوع‌ دیگرش‌ کوکوی‌ سیب‌ زمینی‌ است‌.

سیب‌ زمینی‌ را پخته‌، پیاز را سرخ‌ نموده‌ چندعدد تخم‌ مرغ‌ در آن‌ می‌شکنند و با کمی‌ نمک‌ (ادویه‌) خوب‌ بهمش‌ می‌زنند.

سپس‌داخل‌ تابه‌ای‌ که‌ روغن‌ در آن‌ داغ‌ شده‌ باشد ریخته‌ و پهن‌ می‌کنند تا پخته‌ شود.

سبزی‌ کوکو هم‌ نوع‌ دیگری‌ از کوکو است‌ که‌ شرحش‌ قبلا داده‌ شده‌ است‌. باقلا کوکوهم‌ نوع‌ دیگر است‌ که‌ به‌ جای‌ سیب‌ زمینی‌ باقلای‌ خرده‌ شده‌ به‌ کار می‌برند، منهای‌ پیاز.

 گرز قرمه‌

پیاز را خرده‌ کرده‌ و با هویج‌ رنده‌ شده‌ در تابه‌ با روغن‌ سرخ‌ می‌کنند و تخم‌ مرغ‌ داخل‌آن‌ شکسته‌، کمی‌ نمک‌ در آن‌ می‌ریزند و این‌ مجموع‌ را می‌پزند.

 گل‌ درچمن‌

پاچ‌ باقلای‌ بو داده‌ را بعد از اضافه‌ کردن‌ سیر و شود و آب‌ می‌پزند و چند عددتخم‌مرغ‌ در آن‌ شکسته‌ و مقداری‌ گوشت‌ به‌ آن‌ افزوده‌ می‌پزند.

 گوشت‌ ترش‌

گوشت‌ را قطعه‌ قطعه‌ کرده‌، می‌گذارند تا با مقداری‌ آب‌ و لوبیای‌ قرمز بپزد و بعد سبزی‌همه‌ جور را خرد کرده‌ سرخ‌ می‌کنند و مقداری‌ آب‌ غوره‌ به‌ این‌ مخلوط‌ ریخته‌ روی‌اجاق‌ می‌گذارند و آخر از همه‌ کمی‌ نمک‌ و فلفل‌ و یک‌ دو گوجه‌ فرنگی‌ به‌ آن‌می‌افزایند.

پایان پیام

کد خبر : 101995 ساعت خبر : 11:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101995
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات