ساختمان امید استانداری لرستان ناامید شد

ساختمان امید استانداری لرستان ناامید شد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: پروژه ساختمان امید استانداری لرستان پس از شش سال هنوز به پایان نرسیده است و از این گذشته حالا بیان می‌شود که هزینه آن دوبرابر شده است.

این سازه که در قسمتی از بام خرم‌آباد در حال ساخت است، تاکنون ۳۵ میلیارد تومان هزینه در برداشته است و تخمین زده شده همین مقدار هم برای تکمیل آن مورد نیاز باشد.

این در حالی است که مهندس بازوند استاندار سابق لرستان در ابتدای شروع این پروژه و برای توجیه اقتصادی آن بیان کرد که با فروش ساختمان کنونی استانداری به مبلغ ۳۰میلیارد تومان، همه بودجه این پروژه تامین خواهد شد.

اما اینگونه نشده است و این پروژه به مشکل برخورده است و حتی می‌شود گفت روی دست استانداری مانده است.

این انتقال از همان آغاز هم مخالفان زیادی داشت. منتقدانی که با مطرح کردن دلایل کارشناسانه سعی در منصرف کردن استاندار از شروع این پروژه داشتند.

ولی مانند سایر تصمیمات اداری و اجرایی در لرستان در دوره‌های مختلف، خودرایی حرف نخست را در این تصمیم‌سازی‌ها می‌زند.

بعد از رفتن مهندس بازوند و آمدن دکتر موسی خادمی به لرستان، این پروژه تقریبا متوقف شد.

برخی قراردادهای پیمانکاران نقص داشت و مواردی برای دستگاه‌های نظارتی روشن شد که نشان از تخلفاتی در این پروژه داشت.

ایرادات اصلی ساختمان امید استانداری لرستان

خردادماه امسال جعفر بدری رئیس دادگستری استان لرستان گفت:

«باید مشخص شود که چرا گزارش اشتباه در مورد این پروژه به دولت داده شده است. لذا سازمان بازرسی باید به پروژه ساختمان استانداری ورود پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: در پروژه ساختمان استانداری از پیمانکاران مختلف استفاده شده و باید مشخص شود چرا امروز شاهد این مشکلات هستیم و دلیل افزایش هزینه و تأخیر در اجرای پروژه چیست؟»

در آخرین اظهار نظر هم مهندس احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان در مورد این پروژه و مشکلاتش گفت:

«انتقاداتی از لحاظ فنی به برج امید دارم اگر آن زمان تصمیم گیرنده بودم این ساختمان جدید را نمی‌ساختم و یک ساختمان چند طبقه در محل کنونی استانداری احداث می‌کردم»

او در ادامه گفت: «برج امید دو تا قرارداد داشته اما کارهای باقی مانده به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تعهد داده شده که این برج از محل فروش ساختمان استانداری ساخته شود با این وجود از روز ورود استاندار به دنبال تأمین اعتبار لازم هستیم که تاکنون ۵ میلبارد تومان اعتبار جذب کرده‌ایم که هنوز پرداخت نشده است»

سوال‌های بی‌جواب

حالا سوال اینجاست که این همه هزینه اضافه از کجا آمده است؟

مگر گزارش استاندار طبق برآورد تایید شده نبوده است؟ اگر نبوده است، آیا به جای انتقال به یک استان دیگر و احتمالا ترفیع در درجه مدیریتی، نباید پاسخگوی این سومدیریت باشد؟

از سوی دیگر صرف این همه هزینه و ساخت چنین بنایی اصلا چه لزومی داشته است؟

در این وضعیت بد اقتصادی و کمبود بودجه در همه حوزه‌های کاری استانداری لرستان، چه نیازی به صرف این همه بودجه وجود دارد که کارایی چندانی هم نخواهد داشت؟

بهتر نبود چنددرصد از این هزینه را صرف ساخت و بهسازی مدارس مناطق روستایی می‌کردند؟

خوب است که مسئولان قضایی و نظارتی تحقیق کنند که شروع چنین پروژه‌ای با چند ایراد بزرگ فنی و حتی مشکلات بزرگی از جمله موقعیت این ساختمان از نظر حوزه پدافند عامل، چه دلیلی داشته است.

اینها سوالات مهمی هستند که برای مردم پیش آمده است و به دنبال جواب آنها هستند.

ساختمان امید استانداری لرستان ناامید شد

ساختمان فعلی استانداری چه از نظر موقعیت مکانی و مرکزیت بسیار مناسب بود و برخلاف اظهار نظر مدیران سابق و فعلی استانداری، اصلا کمبود جا و مشکل برای ارباب رجوع وجود ندارد.

از نظر بحث اعتراضات صنفی و اجتماعاتی که در این مکان صورت می‌گیرد هم باید گفت که راه حل این معضلات فرار به بام خرم آباد نیست بلکه باید با این موضوعات روبه‌رو شد و سعی در حل مشکلات آنها داشت.

اگر برآوردهای کنونی درست باشد و مانند برآوردهای اولیه نباشد، هزینه ای بالای صد میلیارد تومان برای این انتقال هزینه خواهد شد.

هزینه‌ای که اگرچه برای مدیران و استفاده‌کنندگان از قراردادهای این پروژه توجیه دارد، ولی برای شهروندان لرستانی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ساختمان جدید استانداری با همه این اما و اگرها روزی به پایان می‌رسد ولی هنوز سوالات زیادی باقی می‌ماند که کسی به آنها پاسخ نمی‌دهد و نخواهد داد.

پایان پیام

کد خبر : 103046 ساعت خبر : 11:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103046
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

نمیدانم چرا هر پروژه ای که در خرم آباد عملیاتی میشود باید حداقل دو دهه ساختش طول بکشد مثل زیرگذر گلدشت ، هتل پارک صخره ای ، نیروگاه دو هزار مگاواتی برق که الان ۵۰۰ مگاوات شد ، پروژه ونک پارک کیو و الان هم ساختمان استانداری! امیدوارم حداقل سریع تکمیل شود و به سرنوشت بقیه آثار باستانی دچار نشود