سقوط c130 رازی سر به مهر ماند

سقوط c130 رازی سر به مهر ماند و همان طور که می‌دانید در هفتم مهرماه ۱۳۶۰ هواپیمای ارتشی حامل تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه و ارتش و تعدادی از مجروحان و شهدای عملیات ثامن‌الائمه سقوط کرد که با گذشت سال‌ها هنوز هم دلیل آن روشن نیست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سقوط هواپیمای c130 بعد از عملیات موفق ثامن‌الائمه به یکی از حادثه‌های تلخ جنگ تحمیلی تبدیل شد.

 در اخبار اولیه، اسامی چهار فرمانده ارشد نظامی به‌عنوان شهدای این سانحه اعلام شد، اما بعداً مشخص شد که محمد جهان‌آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر نیز در این پرواز حضور داشته و از جمله شهیدان است.

با آنکه در سخنان اولیه برخی مقامات، خرابکاری در هواپیما محتمل دانسته شده بود، هاشمی رفسنجانی در کتاب عبور از بحران (کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۰) نوشته است:

«تحقیقات نشان می‌دهد که سقوط هواپیما به احتمال قوی خرابکاری نبوده است.»

در جلد پانزدهم از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «شکستن محاصره آبادان» سقوط هواپیمای c130 چنین آمده است:

«هواپیمای نظامی سی ۱۳۰ که حامل ۴۰ سرنشین از جمله ۵ فرمانده ارشد نظامی سپاه و ارتش، ۲۷ نفر از مجروحان عملیات ثامن‌الائمه (ع) و پیکر ۳۲ تن از شهیدان این عملیات بود در مسیر پرواز اهواز ـ تهران در منطقه کهریزک در جنوب تهران سقوط کرد.

در این حادثه که ساعت ۱۹:۵۹ امروز در ۱۷ مایلی فرودگاه مهرآباد و در جنوب غربی کهریزک اتفاق افتاد، یکباره هر ۴ موتور هواپیما به‌دلیل نامشخص و مشکوک خاموش شدند.

خلبان کوشید هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند. چرخ‌‌های هواپیما به‌وسیله دستگیره دستی باز شد و هواپیما در زمین ناهموار فرود آمد، اما پس از مسافتی حدود ۲۷۰ متر، به دلیل ناهمواری زمین، نداشتن تعادل و برخورد بال چپ به زمین، هواپیما متلاشی شد و آتش گرفت.

سقوط c130 رازی سر به مهر ماند

در این سانحه، تیمسار سرتیپ ولی‌الله فلاحی، جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، سرهنگ موسی نامجو، وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع، سرهنگ جواد فکوری، مشاور ستاد مشترک ارتش و فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش، یوسف کلاهدوز، قائم‌مقام فرمانده کل سپاه پاسداران و محمد جهان‌آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و تعدادی دیگر از سرنشینان هواپیما شهید شدند و ۲۷ نفر از آنان با کمک اهالی محل و مأموران نجات یافتند.»

«روزشمار جنگ ایران و عراق» مجموعه‌ای است که از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ۵۷ جلد کتاب پیش‌بینی شده و بازه زمانی ۲۳ بهمن‌ ۵۷ تا پایان جنگ و پذیرش قطعنامه را شامل می‌شود.

کتاب پانزدهم از این مجموعه با عنوان «شکستن محاصره آبادان» به قلم یدالله ایزدی، راوی و تاریخ‌نگار جنگ و مسئول تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تدوین شده که برهه‌ای حساس و تاثیرگذار از تاریخ دفاع مقدس (۱ مرداد تا ۱۴مهر ۱۳۶۰) را دربر می‌گیرد.

رازی که سر به مهر ماند.

پایان پیام

کد خبر : 102158 ساعت خبر : 10:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=102158
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات