مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است

مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و  منابع طبیعی از صبح امروز سه شنبه ۲۴ مهرماه جاری در دانشگاه مازندران کار خود را آغاز کرد و  سخنرانان درباره محیط زیست ایران به سخنرانی پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و  منابع طبیعی از صبح امروز سه شنبه ۲۴ مهرماه جاری در دانشگاه مازندران کار خود را آغاز کرد.

این گردهمایی با حضور عیسی علیزاده (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور)، محمد هادی عسگری (مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، ژیلا مهدی آقایی (مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست) و مهدی کاظمی (رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور) همراه بود.

مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است

رئیس دانشگاه مازندران در این مراسم با اشاره به این که هنوز حساسیت کافی در مورد مشکلات محیط زیستی کشور از جمله قاچاق خاک و فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: مشکل محیط زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون است.

سید خلاق میرنیا با اشاره به این که هنوز به اهمیت محیط زیست ایران پی نبرده‌ایم، گفت:

اگر هر پدیده خطرناک را با تمام وجود درک کنیم نسبت به آن آگاهی پیدا و در برابر آن از خود محافظت می‌کنیم. مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است.

برای مثال ما آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سقوط از ارتفاع را درک می‌کنیم، به همین علت از آن ترس داریم و از خود در برابر این پدیده مراقبت می‌کنیم، اما هنوز اهمیت حفظ محیط زیست را به خوبی درک نکردیم و نمی‌دانیم که نابودی محیط زیست ایران از سقوط از ارتفاع نیز کشنده‌تر و از هر زهری خطرناک‌تر است.

اهمیت محیط زیست ایران

وی تاکید کرد: در شرایط حاضر روزی نیست که اخبار مربوط به وقوع گرد و غبار در خوزستان را نشنویم.

در برخی از روزها حد مجاز گرد و غبار در خوزستان به ۴۶ برابر می‌رسد. و در زابل حدود ۵ ماه از سال گرد و غبار وجود دارد. این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز محیط زیست به تار و پود زندگی ما وارد نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به این که سال‌هاست موضوع قاچاق خاک در صدر اخبار قرار دارد، اظهار کرد: این قاچاق سکه و طلا یا مواد مخدر نیست بلکه قاچاق خاک است اما هنوز کسی متوجه نیست که قاچاق خاک ، قاچاق حیات و تمدن به حساب می‌آید.

۵۰ سال بعد عوارض قاچاق خاک را درک می‌کنیم

میرنیا ادامه داد: ۵۰ سال بعد متوجه عوارض و پیامدهای ناشی از قاچاق خاک از مناطق مرکزی و جنوبی کشور می‌شویم و می‌فهمیم که قاچاق خاک چه صدماتی به محیط زیست ایران و تمدن ایران زده است. جالب است بدانیم که تشکیل یک سانتی‌متر خاک در بهترین شرایط جوی ۵۰۰ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به این که موضوع قاچاق خاک بارها در مجلس مطرح شده است، گفت: متاسفانه هنوز کسی به حساسیت موضوع قاچاق خاک پی نبرده است همان طور که هنوز کسی با بهره برداری بیش از حد مجاز از آب‌های زیر زمینی برخورد نکرده است چون هنوز خطرناک بودن این موضوع به طور کامل درک نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران افزود:‌ استحکام لایه‌های زمین به دلیل وجود رطوبت است و طبیعتا مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی شرایط خطرناکی برای خاک و زمین ایجاد می‌کند چون اگر مواد اتصال دهنده ذرات خاک از بین برود خاک با کمترین ضربه آسیب می‌بیند و دچار شکستگی می‌شود.

میرنیا  با اشاره به فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور گفت: دهها هکتار از زمین‌ها در استان‌هایی مثل همدان، یزد و جنوب تهران دچار فرونشست می‌شوند اما هنوز خطر آن را احساس نکردیم. در حالی که هیچ زلزله‌ای مخرب‌تر از نشست زمین نیست. فرونشست زمین چند سال پیش باعث پایین کشیده شدن مترو شد.

وی تاکید کرد: نشست دشت تهران سالانه ۳۲ سانتی‌متر است  و باید دقت کنیم که بیشترین آمار جهانی برای فرونشست زمین مربوط به مکزیکوسیتی و در حد ۳۶ سانتی‌متر است. علت این وضعیت آن است که هنوز به اهمیت استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی پی نبرده‌ایم.

نیرنیا رئیس دانشگاه مازندران
میرنیا رئیس دانشگاه مازندران

متاسفانه هنوز هیچ کس در مورد چاه‌های غیرمجاز پاسخگو نیست

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه اظهار کرد : افزون بر این‌ها شاهد قطع درختان گز در مناطق کویری و خشک کشور هستیم این در حالیست که درختان گز که باعث تثبیت گرد و غبار می‌شوند و آب زیادی مصرف نمی‌کنند.

میرنیا با اشاره به قطع و از بین رفتن درختان استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: مراجعه به کتاب‌های تاریخی نشان می‌دهد که جنگل‌ها در شمال کشور و از جمله در مازندران پهنه وسیعی را به خود اختصاص می‌دادند اما در شرایط حاضر می‌بینیم که چه اتفاقی برای درختان افتاده است.

وی همچنین با اشاره به این که شرایط محیط زیستی باعث مهاجرت در برخی از مناطق می‌شود گفت: تعدادی از جنوبی‌ها اقدام به خرید زمین در شمال کشور کرده‌اند. باید تاکید کنم که این مهاجرت خطرناک است و حتما باید حساسیت لازم نسبت به آن ایجاد شود. برای مثال تعدادی از جنوبی‌ها در روستایی که من به آن تعلق دارم اقدام به خرید زمین کرده‌اند.

سخنرانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور درباره محیط زیست ایران

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور سخنران بعدی این مراسم بود که با تاکید بر اینکه شاید یکی از دلایل مهم وضعیت نابسامان محیط زیستی کشور، مواجهه و بهره‌برداری غیر اصولی و عدم توجه به ریشه‌های اصلی این بحران است، گفت:‌

نبود نگاه بلندمدت به برنامه‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با موضوعات مختلف در چند دهه اخیر، مهم‌ترین عامل مشکلات امروز در حوزه محیط زیست کشور است.

این در حالی است که مساله محیط زیست در دوران ما دیگر یک موضوع محلی داخلی به حساب نمی‌آید بلکه مساله‌ای فراملی و جهانی است. بنابراین هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند خود را تافته جدابافته بداند و مسئولیت خود را به گردن دیگران افکند زیرا انسان‌ها در سرنوشت محیط زیست با یکدیگر مشترک هست

عیسی علیزاده  گفت: مواهب طبیعی همچون آب، خاک، هوا، گیاهان و حیوانات از جمله نعمت‌هایی است که به صورت رایگان به بشر ارزانی شده است تا در تمامی ادوار تاریخ به عنوان یکی از مصادیق مهم حقوق بشر از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شاید اگر قرار بود انسان‌ها برای بهره‌مندی از مواهب طبیعی هزینه بپردازند؛ امروز محیط زیست این گونه نابسامان نبود، اظهار کرد: از جمله اصول پایه‌ای آن است که محیط زیست ایران را به عنوان امانتی الهی در ردیف میراث‌های مشترک بشری بدانیم. در نتیجه چنین رویکردی انسان‌ها باید تمام تلاش خود را برای حفظ و بهبود محیط زیست به کار گیرند و آن را به نسل‌های آینده تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر دانشجویان نقش خوبی در حوزه فرهنگ‌سازی محیط زیست ایفا کرده‌اند، گفت: مساله محیط زیست یک موضوع محلی داخلی نیست بلکه مساله‌ای فراملی و جهانی است و همه انسان‌ها در سرنوشت محیط زیست با هم مشترک هستند.

علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی
علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی

حیات این سرزمین به مخاطره افتاده است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در تعالیم دینی فرازهای متعددی در اهمیت خاک، آب، نباتات و حیوانات وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه ایران در چند دهه اخیر با مشکلات فراوانی در حوزه محیط زیست دست و پنجه نرم می‌کند، به گونه‌ای که به باور بسیاری از صاحب‌نظران، حیات این سرزمین به مخاطره افتاده است.

علیزاده همچنین اظهار کرد: دانشگاهیان و دانشجویان در عرصه پاسداشت و حفظ محیط زیست نقش انکارناپذیری دارند چون همین گروه باید بار فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ آشتی و دوستی با محیط زیست و منابع طبیعی را به دوش بکشند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر گروه‌های دانشجویی با توجه به دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی که در حوزه محیط زیست دارند؛ نقش خوبی را ایفا کرده‌اند. همچنین سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی امید دارد که با برگزاری چهاردهمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست با محوریت آب و مدیریت پسماند نقش موثری را در حرکت به سوی بهبود مشکلات این حوزه ایفا کند.

مشکل محیط زیست ایران مجریان قانون است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد:‌از جمله اهداف مهم گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، هم‌اندیشی و همکاری جوانان دانشجو در تحلیل و شناخت مشکلات و همچنین مهارت‌افزایی و هم‌افزایی لازم در جهت فرهنگ‌سازی و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی است.

فضای مجازی بستری مناسب برای تبادل اطلاعات درست محیط زیستی

میرنیا با تاکید بر این که در حوزه محیط زیست به لحاظ تشکیلات مشکلی نداریم، اظهار کرد: در آمریکا سازمان محیط زیست در سال ۱۳۴۵ تشکیل شد و در ایران ایجاد سازمان محیط زیست به سال ۱۳۵۳ بر می‌گردد بنابراین فاصله‌ی چندانی نداریم. همچنین در حوزه قوانین محیط زیستی نیز مشکلی نداریم به‌طوری که اولین قانون آلودگی آب مربوط به دهه ۵۰ و اولین قانون آلودگی هوا مربوط به دهه ۶۰ است.

میرنیا در ادامه اظهار کرد: سابقه قانون‌گذاری فرانسه به ۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد. در ایران نیز قانون گذاری ۱۱۰ سال سابقه دارد. باید دقت کنیم که طی همین بازه زمانی در ایران ۱۱ هزار قانون وضع شده این در حالی است که در فرانسه با ۲۰۰ سال سابقه قانون گذاری تنها ۳۸۰۰ قانون وضع شده است.

رئیس دانشگاه مازندران در پایان تاکید کرد:در ایران قانون امیال شخصی و احزاب است. اما در فرانسه قانون منابع اشخاص نیست. در فرانسه قانون برای مردم است بنابراین مشکل محیط زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون هستند..

محیط زیست موضوعی بین رشته‌ای است

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در ادامه به ایراد سخنانی پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک مساله بین حوزه‌ای و بین‌رشته‌ای است، اظهار کرد: همه ما باید درگیر مساله محیط زیست باشیم و جهاد دانشگاهی فرصت فعالیت‌های استانی و فرا دانشگاهی را در حوزه محیط زیست فراهم می‌کند.

مهدی کاظمی در «چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور» اظهار کرد:

مهم‌ترین دلیلی که باعث ورود جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به حوزه محیط زیست شده است، اجرای مسئولیت اجتماعی است اما افزون بر این موضوع، محیط زیست یک مساله بین حوزه‌ای و بین رشته‌ای به حساب می‌آید و همه ما در هر رشته و حوزه‌ای باید درگیر آن باشیم و موضوع محیط زیست را به ساختار دانشگاه محدود نکنیم.

مهدی کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی
مهدی کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی

ظرفیت جهاد دانشگاهی برای محیط زیست ایران

وی ادامه داد: شاید قالب‌های موجود دانشگاهی اجازه فعالیت به گروه‌های مختلف محیط زیستی را در استان‌ها و شهرستان‌ها ندهد اما بزرگ‌ترین ظرفیت جهاد دانشگاهی این است که امکان فعالیت استانی و فرا دانشگاهی را در حوزه محیط زیست فراهم می‌کند و همچنین این مجموعه اجازه فعالیت با شرکت‌ها و بخش‌های مختلف کشور را دارد.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: باشگاه دانشجویان جهاد با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست شکل گرفته است و جهاد دانشگاهی برای رفع مسائل محیط زیستی و همچنین ترویج و آموزش محیط زیست در کنار همه گروه‌های دانشجویی قرار دارد.

مسعود آسیما، معاون مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و درمان نیز در این مراسم اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت این سیاست را دنبال می‌کنیم که در کنار تحصیل دانشجویان، امکان فعالیت‌های دانشجویی را فراهم و تقویت کنیم. تشکیل کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی توسط دانشجویان در همین راستا است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت از ایده‌های خلاقانه و نو در این حوزه‌ها حمایت می‌کند.

ریشه مشکلات محیط زیست ایران چیست؟

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دانشجویان باید با ایده‌های جدید و خلاقانه در مسیر فرهنگ‌سازی محیط زیستی حرکت کنند، گفت: شبکه‌های مجازی فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات درست و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست است.

ژیلا آقایی در چهاردهمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشورکه در بابلسر برگزار شد، با اشاره به اینکه متاسفانه منابع حیاتی کشور دچار آسیب‌های جدی شده است گفت: حتی باید بگویم که برخی منابع طبیعی کشور در معرض نابودی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید امیدوارانه درصدد بهبود وضعیت محیط زیست کشور برآییم،اظهارکرد: آیا در چنین وضعیت محیط زیستی آینده کشور محکوم به نابودی است و آیا نمی‌توانیم چشم‌اندازی برای کشور قائل باشیم؟ باید تاکید کنم که گزاره‌های این‌چنینی صرفا باعث گسترش نا امیدی می‌شود و از نظر علمی و اجرایی اساسا درست نیست.

مهندس آقایی مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست
مهندس آقایی مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست

آینده محیط زیست ایران در دست مردم و حکومت است

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آینده محیط زیست و کشور در دست مردم و حکومت است و باید امیدوارانه با به‌کار بردن ایده‌های جدید و خلاقانه به رفع مشکلات بپردازیم.

آقایی با اشاره به اتخاذ روش‌های نادرست در تصمیم‌سازی و اجرا که منجر به آسیب‌های محیط زیستی شده است گفت:

در شرایط حاضر باید با مطالبه‌گری و اتخاذ روش‌های درست مسیر گذشته را تغییر دهیم و تغییرات باید مبتنی بر توسعه پایدار باشد. بدیهی است که این تغییرات از طریق ایده‌های خلاقانه دانشجویان محقق می‌شود.

این مقام مسئول از سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از شبکه‌های مجازی برای فرهنگ‌سازی محیط زیست تاکید کرد:

گسترش ارتباطات و استفاده از شبکه‌های مجازی می‌تواند در ارتقای آگاهی و تقویت ایده‌ها به منظور حفظ محیط زیست موثر باشد البته توجه داشته باشیم که در فضای مجازی نباید نق و غر بزنیم بلکه باید دنبال ایده‌های خلاقانه به منظور تبادل اطلاعات و ارائه راهکار باشیم تا بهبود محیط زیست را به یک مطالبه عمومی برای جامعه تبدیل کنیم.

آقایی تاکید کرد: باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست می‌تواند در مسیر فرهنگ‌سازی محیط زیستی موثر باشد.

بر اساس آمارها تعداد زیادی گروه‌های علمی و کانون‌های محیط زیستی در دانشگاه‌ها فعال هستند و باید تاکید کنم که صرف برگزاری نشست برای حل مشکلات محیط زیستی کارگشا نیست. به‌طور قطع برگزاری این نشست برای تبادل نظرات موثر است اما کار در حوزه محیط زیست نباید به این نشست‌ها خلاصه شود.

گذر از معضلات محیط زیست ایران بدون مشارکت همگان امکان‌پذیر نیست

وی افزود: گذر از معضلات محیط زیستی بدون مشارکت همگان امکان‌پذیر نیست و این مشارکت‌ها از طریق اطلاع‌رسانی‌ ممکن خواهد شد بنابراین توقع آن است که دانشجویان در زمینه تولید ایده فعال شوند و از طریق ابزارهای های‌تک و فضای مجازی این ایده‌ها را ترویج کنند.

آقایی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست به بسیج همگانی نیاز دارد در پاسخ به پرسشی در مورد پروژه‌های عمرانی و ارزیابی‌های زیست محیطی اظهار کرد: سیاست دولت بر توسعه تکیه دارد و با توجه به مشکلات اشتغال در کشور نمی‌توان انتظار داشت که تنها به حفاظت فکر شود.

سیاست دولت درباره محیط زیست ایران

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت:

سیاست دولت و سازمان حفاظت محیط زیست این است که تا حد ممکن در طرح‌های توسعه‌ای، توسعه پایدار اعمال و اجرایی شود.

باید بدانیم که حفاظت صرف ممکن نیست و سازمان حفاظت محیط زیست حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از تخریب‌های محیط زیستی انجام می‌دهد اما باید بدانیم توسعه کشور ضروری است و باید انجام شود و تلاش می‌کنیم که ارزیابی‌ پروژه‌ها از منظر اجتماعی و محیط زیستی به شکلی باشد که تخریب‌ها به حداقل برسد.

سرنوشت فعالان محیط زیست بازداشت شده

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد سرنوشت فعالان محیط زیست بازداشت شده اظهار کرد:

مسلما بحث مربوط به فعالان محیط زیست که در شرایط مناسبی نیستند مفصل است.

سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند که اگر فعالان محیط زیست، مقصر نیستند هرچه سریع‌تر رفع اتهام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر این ماجرا بوده است تا مشکل آنان حل شود. به هر حال آنچه از دست سازمان حفاظت محیط زیست برمی‌آید،انجام شده است.

آقایی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست گفت:

می‌دانیم که تعداد فارغ‌التحصیلان محیط زیست بیکار زیاد است. بیشتر افرادی که در سازمان حفاظت محیط زیست استخدام شده‌اند، تحصیلکرده رشته محیط زیست هستند اما دفاتر تخصصی به متخصصان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر نیز نیاز دارند.

برای مثال در دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست متخصص آب نداریم و این سازمان حق دارد که برای این دفتر فرد متخصص استخدام کند.

وی تاکید کرد: نحوه جذب نیرو در سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس اعلام نیاز معاونت‌ها و دفاتر تخصصی بوده است و به هیچ وجه این طور نیست که یک فرد برای استخدامی‌ها تصمیم گرفته باشد.

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور صبح امروز (۲۴ مهرماه) در دانشگاه مازندران در شهر بابلسر با حضور نمایندگانی از وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با همت جهاد دانشگاهی کشور آغاز به کار کرد. این گردهمایی تا فردا (۲۵ مهرماه) ادامه خواهد داشت.

برنامه نمادین پاکسازی ساحل

در ادامه ی این گردهمایی، گروههای دانشجویی به همراه مدیران و مسئولان حاضر در مراسم، برنامه نمادین پاکسازی ساحل را انجام دادند.

در ادامه این گردهمایی کارگاه «روش شناسی فعالیت در تشکل های دانشجویی» و کارگروه مدیریت پسماند»  کارگروه «آب» و کارگروه «اکوتوریسم» با حضور دانشجویان برگزار شد.

چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی سه شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ مهر ماه جاری به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با همکاری جهاد دانشگاهی مازندارن در حال برگزاری است.

پایان پیام

کد خبر : 103735 ساعت خبر : 10:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103735
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات