زعفران لرستان باکیفیت و مرغوب است

زعفران لرستان باکیفیت و مرغوب است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهر نوشت: یکی از اساسی ترین عوامل موثر در نوع معیشت ساکنین هر منطقه موقعیت جغرافیایی آن است که استان لرستان به علت موقعیت خاص اقلیمی از تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است.

این تنوع آب و هوایی موجب شده است تا استان حاصلخیز لرستان استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد که زعفران یکی از این محصولات است که در سال‌های اخیر با کشت به صورت پایلوت و گسترده نتایج قابل توجهی را در اختیار محققان قرار داده است.

به گزارش ایرنا، کشت این گیاه در استان لرستان ظرفیت بالایی دارد و می تواند در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی و همچنین در توسعه بخش کشاورزی استان بسیار موثر باشد.

طی چند سال اخیر با استقبال از کشت این محصول قابلیت بافت خاک این استان در کاشت این گونه گیاهی بیشتر هویدا شده که در عین حال بیانگر خودنمایی اقتصادی زعفران لرستان آن هم با کیفیت و مرغوبیتی بیشتر از زعفران های معروف کشور است.

زعفران لرستان
زعفران لرستان

قدمت زعفران در لرستان

زعفران خرم آباد
زعفران خرم آباد

بنا بر شواهد تاریخی، استان لرستان از قرن ها پیش یکی از مناطق زعفران خیز ایران بوده است.

به طوری که مورخان در حدود هزار سال پیش کشت این گیاه دارویی را در لرستان گزارش کرده اند.

اما آنچه که امروز مورد توجه قرار گرفته است بومی سازی این کشت در استان است که با توجه به شرایط اقلیمی و مناسب آب و هوایی استان و مهمتر از همه مشکل کم آبی منطقه، این کشت نیازمند مصارف آب زیادی نیست می تواند جایگزین مناسبی برای کشت های پرهزینه و نیازمند آب زیاد باشد.

از جمله امتیازات منحصر بفرد این کشت که لزوم بومی سازی آن را اولویت می بخشد این است که علاوه بر مساعد بودن شرایط آب و هوایی پرداختن به این کشت نیازمند صرف هزینه های زیاد نیست به صورت دستی تمامی مراحل کاشت تا برداشت آن در نهایت ظرافت و لطافت صورت می پذیرد نیازی به صرف هزینه زیادی ندارد.

فرصتی طلایی برای کشت زعفران

برداشت زعفران در لرستان
برداشت زعفران در لرستان

یک پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: دیم بودن اراضی استان فرصتی طلایی برای کشت زعفران است.

مهندس درویشیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بارندگی مناسب در طول دوره رشد از مهر تا اردیبهشت، عدم بارندگی در تابستان به جهت جلوگیری از پوسیده شدن پیازها و وجود دمای مناسب رشد شرایط را برای کشت گسترده زعفران در استان فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین دیم بودن ۷۵ درصد زمین‌های زراعی لرستان فرصت طلایی برای کشت زعفران و ایجاد تحولات اجتماعی و اقتصادی در لرستان فراهم کرده است.

درویشیان ادامه داد: راهکارها و پیشنهادهای متنوع نیز برای توفیق در این عرصه احصا شده است.

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در راستای توانمندسازی مددجویان برای ساکنان تحت پوشش خود در روستاها و شهرها می‌توانند کشت زعفران را مورد حمایت قرار دهند.

وی گفت: به منظور ایجاد انگیزه استقرار در روستا و مهاجرت معکوس به نقش تولید زعفران در ایجاد شغل پایدار اندیشیده و در این زمینه تمهیدات و تسهیلات قائل شوند.

درویشیان خاطرنشان کرد: راهکارهای مشابه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز می‌تواند گره‌گشای معضل بیکاری باشد.

برداشت زعفران در لرستان

عکس‌های بهمن ابراهیمی را از برداشت زعفران در بیرانشهر لرستان ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 106089 ساعت خبر : 9:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106089
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات