زلفعلی بنیادیان هنرمند موسیقی لری درگذشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زلفعلی بنیادیان یا زلفعلی بنیادی از نوازندگان پیشکسوت موسیقی لری و تنبک بود. او پنجشنبه شب سوم آبان ماه بر اثر سکته مغزی درگذشت.

 مراسم تشییع و خاکسپاری این هنرمند فقید روز شنبه پنجم آبان ماه در قطعه هنرمندان منطقه صالحین خرم آباد برگزار شد.

سیدفرید قاسمی در کتاب دانشنامک خرم‌آباد درباره او نوشته است: بنیادیان، زلفعلی: نوازنده تنبک و دهل، مشهور به زلفی، فرزند محمد،‌ متولد ۱۳۱۴، هنرآموخته نوازندگی، عضو گروه موسیقی کشاورز، صدای ضرب او را در آلبوم «قدم خیر»، «دایه دایه» و کاست «شادیانه» می‌توان شنید. در جشنواره‌های گوناگون جایزه گرفت.

سبک نوازندگی تنبک لری و ویژگی‌های آن

در کتاب فرهنگ واژه موسیقی لرستان (امین ماسوری- سوره مهر) درباره سبک نوازندگی تنبک لری و ویژگی‌های آن آمده است:

در موسیقی لرستان «تمبک» بیشترین همراهی را با کمانچه دارد. جنس چوب یا از توت است یا گردو یا ون. در روزگار گذشته به جای چوب، بدنه «تمبک» را نیز از فلز می‌ساخته‌اند ولی امروزه به ندرت از «تمبک» بدنه فلزی استفاده می‌شود. تنبک لری در کل ساختار بسیار ساده‌ای دارد.

از آنجا که «تمبک» در مراسم شادی و جشن و سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد برخی نوازندگان محلی یک سوراخ در دهانه بزرگ و یک سوراخ در دهانه کوچک ایجاد کرده و مانند دهل تسمه‌ای به تمبک متصل کرده و آن را بر شانه‌شان آویزان می‌کنند و در حال حرکت و یا ایستاده به نواختن می‌پردازند.

بر خلاف نوشته استاد محمدرضا درویشی در دایره المعارف سازهای ایران، بخش مربوط به سازهای کوبه‌ای لرستان، تا جایی که دامنه تحقیقات نگارنده پیش رفت، هیچ گونه مدرک مستندی مبنی بر اینکه در گذشته نوازندگان لرستان از به جای تمبک از «دایره» استفاده می‌نموده‌اند، یافت نشد.

تمبک» لرستان به طور معمول از قسمت‌های: دم گپ (دهانه بزرگ)، دم کوچک (دهانه کوچک)، پوس (پوست)، واخو (واخوان)، قری یا تنه گپ (تته بزرگ)، مل (گردن،
ته کوچک یا تفیر) تشکیل می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 104609 ساعت خبر : 1:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات