منابع آب تجدید شونده در مقیاس بسیار کوچک

می‌توان منابع آب تجدید شونده را در هر محدوده‌ای در داخل یک کشور و یا در سطح زمین از مقیاس بسیار کوچک نظیر پشت بام یک خانه گرفته تا سطوح قاره‌ها و مقیاس جهانی محاسبه کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در این کتاب پژوهشی آمده است:

براساس روش‌های شناخته شده موجود که برحسب زمان به لحاظ پیشرفت فن‌آوری، ابعاد تازه‌ای نیز پیدا می‌نماید می‌توان منابع آب تجدیدشونده را در هر محدوده‌ای در داخل یک کشور و یا در سطح زمین از مقیاس بسیار کوچک نظیر پشت بام یک خانه گرفته تا سطوح قاره‌ها و مقیاس جهانی محاسبه کرد.

نکته حائز اهمیت در انتخاب یک محدوده مشخص از کره زمین برای بررسی عوامل چرخه آب این است که باید در این شرایط به دلیل عدم نگاه یکپارچه به کل کره زمین و انتخاب یک بخشی از آن، به ورودی و خروجی‌های جانبی توجه نمود. با مروری به شکل بالا این موضوع بخوبی روشن می‌گردد.

منابع آب تجدید شونده

با توجه به مراتب فوق از نظر مقیاس مکانی و زمانی، انواع منابع آب تجدید شونده به شرح زیر قابل تفکیک است:

الف- منابع آب تجدید شونده در مقیاس جهانی در طول یک سال

ب- منابع آب تجدیدشونده در سطح خشکی‌های جهان در طول یک سال

ج- منابع آب تجدیدشونده در مقیاس کشوری، حوزه آبریز و یا هر محدوده جغرافیایی دیگر در طول یک سال.

به طوریکه ملاحظه می‌شود در محاسبه و کمی نمودن مؤلفه‌های مختلف در چرخه آب علاوه بر مواردی که در صفحات قبلی آمده است، بایستی مقادیر مربوط به جریان‌های سطحی ورودی، جریان‌های سطحی خروجی، آب زیرزمینی ورودی، آب زیرزمینی خروجی، و اثرات آنها در میزان ذخیره یا تخلیه ذخیره، مورد توجه قرار گیرد.

چنین محاسباتی به عنوان بیلان منابع آب شناخته می‌شود که شیوه‌های مربوط به محاسبه و ارزیابی آنها موضوع این نوشته نیست.

وب‌ سایت اندیشکده تدبیر آب ایران

پایان پیام

کد خبر : 104780 ساعت خبر : 7:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104780
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات