نتیجه دخالت انسان در طبیعت چگونه است

نتیجه دخالت انسان در طبیعت چگونه است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در این کتاب پژوهشی آمده است:

در نتیجه چنین دخالت‌ها، مسیرهای جدیدی برای چرخه آب بوجود آمده است که در شرایط طبیعی وجود نداشت.

به طور مثال انتقال آب برای مصارف خانگی موجب گردیده که فاضلاب‌های ناشی از مصارف آب شهری به داخل پیکره‌های آبی وارد شده و آب‌های حاصل شده از این طریق در چرخه آب مشارکت نماید و یا آبیاری مصنوعی مسیر جدیدی را برای چرخه آب فراهم نموده است.

نتیجه دخالت انسان در طبیعت چگونه است

علاوه بر دخالت‌های مستقیم بشر در چرخه آب، فعالیت‌های توسعه‌ای جوامع انسانی نیز بطور غیر مستقیم بر چرخه آب تاثیر گذارند.

در این میان تاثیر آلودگی‌ها برکیفیت آب و  تغییر اقلیم از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند که بطور مختصر به اهم آن‌ها اشاره می شود.

اثرگذاری بر کیفیت منابع آب:

یکی از نتایج فعالیت‌های بشر در نظام‌های اجتماعی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر کیفیت  منابع آب است.

در حال حاضر کیفیت منابع آب شیرین به شدت در حال تهدید است و هر ساله میلیون‌ها تن فاضلاب تصفیه نشده و مواد زائد وارد منابع آب جهان می‌شود.

منظور از کیفیت منابع آب خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب است که برای پایدار نگاه داشتن مصارف مطلوب آب (ازجمله نیازهای زیست محیطی) ضروری است.

کیفیت منابع آب تحت تاثیر فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی، تغییر کاربری اراضی و دفع فاضلاب‌ها شهری، صنعتی و کشاورزی و پسماندهای جامد قرار دارد.

بخش قابل توجهی از آبی که در جوامع انسانی به مصرف می‌رسد مجددا پس از تغییرات کیفی قابل ملاحظه بصورت فاضلاب به منابع آبی وارد می شود.

تاثیر تغییر اقلیم:

شواهد فراوانی حاکی از آنست که اقلیم جهانی در حال تغییر است.

این شواهد نشان می‌دهد که بدلیل افزایش تولید گازهای گلخانه ای در نظام های اجتماعی، متوسط دمای سطح زمین در حال افزایش است.

از آنجاییکه به صورت مستقیم (پمپ‌های گازوئیلی) ویا غیرمستقیم (پمپ‌های برقی) از سوخت‌های فسیلی برای برداشت آب زیرزمینی استفاده می‌شود، استخراج مصنوعی آب زیرزمینی با فناوری‌های نوین و استفاده از آب‌های غیر متعارف بویژه شیرین‌کردن آب دریا،  خود موجبات افزایش گازهای گلخانه‌ای را پدید می‌آورد.

اگر چه میزان گرمایش زمین به نظر ناچیز است، اما بسیاری از فرآیندهای طبیعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به عنوان مثال، تغییرات ناشی از این عامل در چرخه آب مستندسازی شده است و بسیاری تحت بررسی هستند. به دلیل آنکه بسیاری از فرآیندها وابسته به درجه حرارت است، گرمایش جهانی حرکت آب در چرخه آب را افزایش می‌دهد.

باز توزیع طولانی مدت آب از نظر زمانی و مکانی، افزایش میزان جابجایی آب در ذخیره‌گاه‌های مختلف آن، تغییرات آب و هوایی و الگوی اقلیمی از انواع تاثیرگذاری گرمایش جهانی بر چرخه آب محسوب می‌شوند که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

سطح دریا:

یکی از مسائل عمده نتیجه دخالت انسان در طبیعت در بحث گرمایش زمین به ذوب برف‌های قاره‌ای و سرازیر شدن آنها به سمت خشکی است.

سطح جهانی دریا به طور تقریبی به میزان ۲۵ سانتیمتر در ۱۰۰ سال اخیر افزایش یافته است.

پیش بینی شده است که این افزایش از ۵/۷ تا ۵/۹۲ سانتیمتر تا سال ۲۱۰۰ ادامه یابد. سوال اساسی آنست که این افزایش سطح بر روی معیشت و دیگر محرک‌های ناشی از تغییر اقلیم و مولفه‌ها و فرآیندهای چرخه آب چه تاثیری دارد.

بارش:

تغییر اقلیم ممکن است زمان، مقدار و طول دوره بارش را تغییر داده و همین امر باعث بروز مشکلاتی در پایداری ذخایر آبی مورد استفاده بشر و تداوم  تشدید مشکلات در این زمینه گردد.

پدیده‌های آب و هوایی:

افزایش دما، شدت و نوع پدیده‌های آب و هوایی را دستخوش تغییر کرده است. در سال‌های آخر قرن بیستم، سیلاب و خشکسالی به طور فزاینده‌ای رو به گسترش بوده و شدت و فراوانی آنها افزایش یافته است.

مدیریت آب همواره با تغییرات طبیعی همراه بوده است. تغییر اقلیم به عنوان عاملی که این تغییرات را وسعت بیشتری می‌دهد، بر شدت آن می‌افزاید و در عدم قطعیت کمیت و کیفیت تغذیه ذخایر آب در طولانی مدت تاثیر گسترده‌تری می‌گذارد.

این بود نتیجه دخالت انسان در طبیعت.

کد خبر : 104946 ساعت خبر : 7:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104946
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات