نسل‌ کشی پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمال و جنوب ایران

نسل‌ کشی پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمال و جنوب ایران

پایگاه خبری گلونی، ربابه ساریجالوروزگاری تالاب‌های پر آب ایران، منزلگاه موقت انواع پرندگان مهاجر بود. پرندگانی که برای گذراندن زمستان، پَر به‌سوی ایران می‌گشودند. در این بین، گاه‌گاهی شکارچیان محلی برای مصرف شخصی خود، تعدادی از این پرندگان را شکار می‌کردند.

شکل شکار تغییر کرده

این روزها اما داستان عوض شده است. شکارچیان، دیگر آن افراد بی‌بضاعت گذشته نیستند. بلکه دامگاه هم دارند. آنها برای ساخت و نگهداری دامگاه‌هایشان میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند.

شکار فله‌ای و نسل‌ کشی پرندگان

حالا شکارچیان، خودشان را مالک پرندگان می‌دانند و بی‌مهابا تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را شکار می‌کنند. شکار که نه! نسل‌کشی کلمه‌ مناسب‌تری است.

شنیدن نام قتلگاه پرندگان در تالاب‌های شمال کشور، یعنی فریدونکنار، سرخرود و ازباران کم بود که نام هور العظیم و شادگان در جنوب کشور هم به این لیست اضافه شده است.

بازارهای محلی از جمله بازار کیان‌شهر اهواز در جنوب و بازار فریدونکنار در شمال، محلی برای معامله‌ لاشه‌های خونین مهمان‌هایی است که برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های ایران پناه آورده‌اند. اینجا پرندگان تک به تک شکار نمی‌شوند بلکه فله‌ای شکار می‌شوند و به این ترتیب سبب تهدید گونه‌های پرندگان مهاجر شده‌ است.

خدشه‌دار شدن نام و وجهه ایران

سال‌ها عضویت ایران در کنوانسیون جهانی سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) و کنوانسیون رامسر (کنوانسیون بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و گیاهان و جانوران وابسته به آن) در عرصه‌های جهانی نشان‌دهنده‌ عزم ایران برای حفاظت از محیط‌زیست بود؛ اما نقض تعهدات نسبت به این کنوانسیون‌ها با کشتار پرندگان در این سطح و انعکاس آن در رسانه‌های بین‌المللی باعث خدشه‌دار شدن نام و وجهه ایران شده است.

تهدید تنوع زیستی

معضل کشتار پرندگان مهاجر تبدیل به چالشی جدی شده است. چالشی که نه فقط آبروی ایران را در مجامع بین‌المللی نشانه گرفته است؛ بلکه سبب تهدید تنوع زیستی هم شده است.

راه‌حلی برای نسل کشی پرندگان

رفع این معضل، نیازمند برخورد قانونی و بدون مماشات سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، به‌عنوان متولی عرصه‌ها و گونه‌های تحت حمایت خود، با متخلفان سودجو است.

امید که با اقدام‌های لازم و جدی، ماجرای تلخ نسل‌کشی پرندگان مهاجر در تالاب‌‌های شمال و جنوب کشور، متوقف شود.

پایان پیام

کد خبر : 105688 ساعت خبر : 10:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105688
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات