به یاد حمید مصدق شاعر آبی خاکستری سیاه

حمید مصدق فرزند حاج عبدالحسین مصدق در بهمن ماه سال ۱۳۱۸ در شهرضا از توابع اصفهان به دنیا آمد و در هفتم آذر ماه سال ۱۳۷۷ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حمید مصدق فرزند حاج عبدالحسین مصدق در بهمن ماه سال ۱۳۱۸ در شهرضا از توابع اصفهان به دنیا آمد.

حمید مصدق خودش را اینگونه معرفی می‌کند: «از سال دوم دبیرستان مقیم اصفهان بودم و دیپلم ادبی خود را در اصفهان گرفته بودم.

در سال ۱۳۳۹ به تهران آمده و در رشته بازرگانی در دانشگاه تهران به کار تحقیق مشغول گردیدم.

از سال ۱۳۴۲ مجدداً در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شدم. پس از گرفتن لیسانس حقوق معادل فوق لیسانس اقتصاد را گرفتم، و در سال ۱۳۵۰ فوق لیسانس حقوق اداری را دریافت نمودم و از سال ۱۳۵۱ به عنوان عضو هیأت علمی به کار تدریس در مدارس عالی و دانشگاه ها مشغول شدم.

در سال ۱۳۵۲ پروانه  وکالت دادگستری را دریافت نموده و ضمن پرداختن به کار وکالت دادگستری، مشغول تدریس حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی بودم.»

حمید مصدق یک سال پس از اخذ درجه فوق لیسانس یعنی در سال ۱۳۵۱ با خانم لاله خشکنابی ازدواج کرد.

خانم لاله خشکنابی، فرزند استاد رضا خشکنابی و برادر زاده استاد شهریار، شاعر معاصر هستند. حاصل این ازدواج دو فرزند به نامهای «غزل» و «ترانه» است.

حمید مصدق با روحیاتی که داشت، همواره به عشق اهمیت می داد و این نکته در اشعارش نیز به خوبی بازتاب دارد.

خانم سیمین بهبهانی درباره مفهوم و ویژگی عشق در شعر مصدق می نویسد:

«عشقی که اگر نه بر سر هر کوی و گذر، دست کم در میان دانشجویان و جوانان همسن و سال حمید شناخته است و هنوز هم در هنگامه میانسالی او گهگاه نقل محافل است و پیگیری همین عشق بی فرجام شاید جاذبه شعر مصدق را حمیدی وار فزون کرده باشد.

اما در عشق او خودخواهی جایی ندارد و معشوق نه تنها آماج تیر تهمت و دشنام نمی‌شود بلکه برای همیشه چون تندیسی مقدس در خلوت شعر او باقی می ماند.»

واقعیت همین است که این جنبه رمانتیک شعر او،‌ در کنار مفاهیم سیاسی،‌ شعر وی را در میان جوانان گسترش داده است.

بخشی از قصیده آبی، خاکستری، سیاه
بخشی از قصیده آبی، خاکستری، سیاه

از آثار ادبی مصدق می‌توان به درفش کاویان (۱۳۴۱)، آبی، خاکستری، سیاه (۱۳۴۳)، از جدایی‌ها (۱۳۵۸)، سال‌های صبوری(۱۳۶۹)، تا رهایی؛ شامل مجموعه‌های فوق (۱۳۶۹) شیر سرخ (۱۳۷۶) و غیره نام برد.

در نهایت سحرگاه هفتم آذر ماه سال ۱۳۷۷ بود که با سکته قلبی از این جهان رخت بر بست و آرام گرفت و در بهشت زهرا در قطعه هنرمندان و دانشمندان به خاک سپرده شد.

یادش گرامی‌.

پایان پیام

کد خبر : 107234 ساعت خبر : 9:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107234
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات