توت میوه‌ای آبدار و ریز و شیرین و لذیذ با مصارف خوراکی و دارویی

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ توت سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستان آن را خشک کرده و مانند کشمش می‌خورند. در زبان عربی توتِ سفید را « توت الابیض» گویند.

نام: توت

نام علمی: Morus alba

نام محلی: سردرختچه

خانواده: موراسی

گونه: موروس

پراکنش: حیاط منازل

روش تکثیر: کاشت نهال

گیاه شناسی توت

میوه‌ای آبدار، ریز، شیرین، و لذیذ است که در جزیره کیش به تر توت نیز معروف است. نام‌های دیگر توت عبارتند از نرتوت و توتِ کشمشی. توتِ سفید و شیرین را توتِ رسمی هم می‌نامند.[۱]

درخـت توتِ سفید به ارتفاع ۴‌ ـ۱۰ متر  بزرگ، تنومند و دارای برگ‌های پهن است که در تغذیه کرم‌های ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برگ: برگ‌های درخت توت دمبرگ‌دار، به شکل مورب قلبی شکل، در هر دو رو سبز رنگ و در حاشیه به صورت نامرتب دارای دندانه‌های اره‌ای.

گل:  تک جنس و به شکل سنبله مجتمع یا به صورت گل آذین متراکم. گل نر دارای چهار کاسبرگ و چهار پرچم و گل ماده دارای ۵ – ۴ کاسبرگ و دو کلاله، محدب و دربرگیرنده تخمدان. درخت توت سفید در فروردین و اردیبهشت به گل می‌نشیند.

میوه: یکدانه و تکدانه، محصور در کاسه آبدار شده، مجتمع در یک نهج مشترک به تعداد زیاد و به ظاهر به شکل یک میوه منفرد به رنگ سفید یا سفید مایل به صورتی با دنباله‌‌ای نسبتاً بلند.

قسمت‌های دارویی

میوه، برگ، شیره، پوست شاخه‌های تازه.

مصارف خوراکی

توتِ سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستان آن را خشک کرده و مانند کشمش می‌خورند. در زبان عربی توت سفید را « توت الابیض» گویند.

برگ‌های تازه و ریز درخت توت، به عنوان ماده‌ای مغذی و به صورت خوراکی مصرف می‌‌شود.

مصارف دارویی

توتِ سفید سرشار از املاح معدنی، تانن، ویتامین های A و C و مواد چربی است. جوشانده‏ پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت توت، برای لینت مزاج مفید است.

مواد غذایی توتِ سفید وقتی جذب بدن می‌شود که صبح ناشتا یا عصر در فاصله غذایی ظهر و شام خورده شود(یعنی درست زمانی که شکم از غذا خالی است). قند موجود در توتِ سفید به کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد و آنان غالباً به جای قند سفید مصنوعی، چای را با توتِ خشک می‌خورند.

شیره توتِ سفید به عنوان تنظیم‌کننده قند خون به خصوص در افراد دیابتی بسیار مفید است.

اشکال دارویی

جوشانده، شیره، پودر پوست، میوه (خشک و تر)

پانوشت

[۱] ۲) قره گزلو ، غلامحسین ، همان مأخذ

منبع: واحد آموزش و پزوهش صدا وسیمای مرکز کیش. پزوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 107940 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107940
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات