روز جهانی مهاجران و پدیده‌ای به نام مهاجرت و پناهجویی

۱۸ دسامبر روز جهانی مهاجران و پدیده‌ای به نام مهاجرت و پناهجویی

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: زمین دیگر جای امنی نیست. با یک گاز سیب اگر که به اجبار به زمین آمدند، کاش با گازی دیگر هم از آن رانده شوند بلکه اینبار جای بهتری برای زندگی بیابند.

بار اول که از بهشت تا به زمین مهاجرت کردند، به گمانم گم شدند؛ و الا کدام‌شان می‌خواسته که به نام زندگی روزی یک بار بمیرد؟!

مگر چقدر می‌شود ماند و آتش و خون و مرگ دید؟ مگر چقدر می‌شود تاب آورد و فقر دید؟ مگر چقدر می‌شود صبر کرد تا ریشه ظلم و تبعیض از بیخ نابود شود؟

اصلا مگر آدم به زمین نیاوردشان تا که زندگی کنند. آن‌ها که همیشه مرده‌اند؛ از تولد تا مرگ، پس لابد زندگی جای دیگری است. باید رفت.

اصلا این دفتر نقاشی زمین را به دست کدام طفل بازیگوشی سپرده‌اند که اینگونه مداد برداشته و خط خطی‌اش می‌کند و آدم‌ها را میان خط‌ها سرگردان جا می‌گذارد.

آن‌ها که می‌روند از این خط‌ها، کدام‌شان می‌خواسته که اسیر این جبر کودکانه شود؟!

کاش همه زمین برای مهاجران وطن می‌شد تا جلای وطن دل‌شان را نسوزاند، که عنوان شهروند درجه دوم بودن و انسان درجه چندم بودن تحقیرشان نکند.

۱۸ دسامبر روز جهانی مهاجران و پدیده‌ای به نام مهاجرت و پناهجویی

بنابر تعریف فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر مهاجران کسانی هستند که:
«محل اقامت همیشگی خود را برای رفتن به مکان‌های جدید -معمولا خارج از کشور- ترک یا از محل اقامت خود فرار می‌کنند.
این افراد به‌ دنبال فرصت‌ها یا چشم‌اندازی جدید هستند.
مهاجرت می‌تواند ارادی (داوطلبانه) یا غیرارادی (غیرداوطلبانه) صورت بگیرد، اما در بیشتر مواقع ترکیبی از انتخاب‌ها و محدودیت‌ها دخیل هستند.»
طبق آمار سازمان ملل متحد، تعداد مهاجران از ١٧٣‌میلیون نفر در ‌سال ٢٠٠٠ به ٢۴۴‌میلیون نفر در‌ سال ٢٠١۵ رسیده که این رقم بعد از جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه بوده است.
این به آن معناست که از هر ٢٨انسان، یک نفر مهاجر است.

دلیل مهاجرت چیست؟

پاسخی که برخی روانشناسان و سازمان‌هایی مانند صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در چند‌ سال اخیر به این پرسش داده‌اند، «تاب‌آوری» است.

به این معنا که افراد تاب‌آور کمتر مهاجرت می‌کنند و از طرف دیگر هم فرد تاب‌آور بعد از مهاجرت می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد.

جامعه تاب‌آور هم راحت‌تر فرد مهاجر را می‌پذیرد و شرایط مناسب را برای او فراهم می‌کند.

تاب‌آوری ظرفیتی ویژه برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه و بحران است.

ایتالیا در خط مقدم مهاجر‌پذیری قرار دارد

روز جهانی مهاجران و پدیده‌ای به نام مهاجرت و پناهجویی
روز جهانی مهاجران و پدیده‌ای به نام مهاجرت و پناهجویی

ایتالیا درگیرترین کشور اروپایی با پدیده مهاجرت غیرقانونی است.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ یک کشتی حامل ۹۵۰ مهاجر در موازات سواحل لیبی غرق شد و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

هر چند نیروی حفاظت ساحلی ایتالیا اعلام کرده است که تنها ۲۸ نفر از مرگ نجات یافته اند.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۶۰ آفریقایی تبار بر اثر آتش سوزی در شناور کوچک حامل آنان در نزدیکی سواحل «لامبیدوسا» ایتالیا جان باختند.

فردای روز حادثه غرق ۷۰۰ مهاجر، سازمان بین المللی مهاجرت از سرگردانی و کمک خواهی یک کشتی دیگر در آب های مدیترانه خبر داد که ۳۰۰ نفر را در خود جای داده بود.

یورونیوز گزارش داد که سازمان بین المللی مهاجرت این پیام امدادخواهی را از یک مسافر کشتی مذکور دریافت کرده است و این در حالی است که ایتالیا خود را از کمک رسانی روزانه به مهاجران غیرقانونی عاجز می بیند.

روز جهانی مهاجران و پدیده‌ای به نام مهاجرت و پناهجویی

روز جهانی مهاجران
روز جهانی مهاجران

و دیگر از نجات صدها مهاجری که روزانه با قایق های مرگ از مصایب کشورهایشان اعم از سوریه و عراق و مالی به دریا می گریزند خسته شده است.

اما در حالی که کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا قاچاقچیان انسان را مقصر مرگ و میر مهاجران در آب های مدیترانه می دانند برخی گروه های حقوق بشری انگشت اتهام را به سوی دولت های اروپایی و سیاست اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت می گیرند.

این در حالی است که زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرده است  که سیاست های اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت، دریای مدیترانه را به «قبرستان باز» مهاجران مبدل کرده است.

با پدیده مهاجرت و پناهجویی چه باید کرد؟

با شرایط فعلی هیچ. اگر می‌توانید از هر چه و هر که و هر مکانی که آزارتان می‌دهد مهاجرت کنید.

شاید تاب‌آوری مهم‌ترین ویژگی در انسان مهاجر است که می‌تواند به او در شرایط سخت، دشوار و غیرقابل پیش‌بینی مهاجرت کمک کند تا دوباره برخاسته و زندگی‌اش را از نو بسازد.
افرادی که دارای توان «تاب‌آوری» هستند بعد از ورود به کشور میزبان به دنبال یافتن دوستان جدید و افرایش شبکه ارتباطی خود هستند.
آنها با توجه به دید مثبت نسبت به خود و توجه به نقاط قوت‌شان و محیط در پی آنند که در شرایط سخت با تکیه به توانایی‌های بالقوه راهی تازه بگشایند.
آنها با مدیریت بهینه هیجانات خود و توان حل مسأله قادر هستند گره‌هایی که از نظر خیلی‌ها ناگشودنی است، باز نمایند و آنها بدون از دست دادن کنترل هیجانات بر خود مسلط هستند.
عدم‌حس قربانی‌بودن و انعطاف‌پذیری به آنها این امکان را می‌دهد که در صورت دست نیافتن به خواسته‌ها و اهداف، راه‌های جایگزین یافته و به‌جای حسرت خوردن برای گذشته با توان بیشتری به جلو حرکت کنند.
پایان پیام

کد خبر : 108780 ساعت خبر : 3:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108780
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات