شمعدانی با نام گل عطری در جزیره کیش گیاهی خوشبو اما مضر برای کودکان

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛شمعدانی را در جزیره کیش «گل‌عطری» می‌نامند. شمعدانی گیاهی است یک‌ساله یا دو ساله به ارتفاع ۲۵- ۵ سانتیمتر کرکینه پوش با ریشه‌ای باریک و کم انشعاب. ساقه‌های شمعدانی باریک و کوتاه، منشعب از پایه با شاخه‌های ساده یا منشعب.

نام: شمعدانی

نام علمی: pulverulentum

نام محلی: شمعدانی

خانواده: گرانیاسی

گونه: ارودیوم

پراکنش: حیاط منازل، بولوارها

روش تکثیر: کاشت قلمه

گیاه شناسی شمعدانی

شمعدانی را در جزیره کیش «گل‌عطری» می‌نامند. شمعدانی گیاهی است یک‌ساله یا دو ساله به ارتفاع ۲۵- ۵ سانتیمتر کرکینه پوش با ریشه‌ای باریک و کم انشعاب. ساقه‌های شمعدانی، باریک و کوتاه، منشعب از پایه با شاخه‌های ساده یا منشعب.

برگ: برگ‌های شمعدانی، کوچک و سینوسی با دندانه‌های کند و پوشیده از کرک‌های خزی به رنگ سبز مات یا متمایل به سفید.

گل: گیاه شمعدانی، در اسفند و فروردین گل می‌دهد. گل‌های این گیاه به رنگ صورتی، ارغوانی یا بنفش واقع بر دمگلی به طول ۷/۵ – ۲ سانتیمتر. گلبرگ‌ها دو برابر طویل‌تر از کاسبرگ‌ها، تخم مرغی یا پهن‌دراز که در قائده ریشو و کرکدار می‌شود. میله پرچم‌ها غیر دندانه‌دار یا فقط دارای یک دندانه.

قسمت‌های دارویی

گیاه.

مصارف دارویی

گیاه شمعدانی، به دلیل ظاهر زیبا و عطر بسیار خوش یکی از اقلام زینتی محسوب می‌شود که در جزیره کیش بیشتر به منظور استفاده از عطر و بوی آن پرورش داده می‌شود و یکی از گیاهانی است که در مواقع دیدار از بیماران به آنها تقدیم می‌شده است. عطر خوش شمعدانی، در کوتاه کردن دوره نقاهت بیمار بسیار مؤثر است و می‌توان گفت که در رایحه درمانی از آن استفاده می‌شود. و برای تقویت روحیه بیمار و خارج کردن او از حالات افسردگی به کار می‌رود. گل‌های شمعدانی، در صورت جویده شدن یا کوبیده شدن تولید نوعی سم می‌کنند که برای کودکان مضر است و باید مواظب بود که کودکان گل‌های شمعدانی را در دهان نگذارند.

شکل دارویی

استشمام رایحه.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 108519 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108519
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات