لنج سازی یکی از اصلی ترین صنایع دستی دریایی استان هرمزگان است

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ استان هرمزگان به دلیل مجاورت با دریا صنایع دستی بسیاری در زمینه دریا و ماهیگیری دارد، که یکی از معروف ترین آن ها لنج سازی است

صنایع دستی دریایی

در این گروه از صنایع دستی باید به طیف وسیعی از تولیدات قابل ترویج اشاره نمود که با استفاده از موقعیت جغرافیایی استان ساخته شده و به طور قطع از مزیت های آن به شمار می رود.

از آن جمله طراحی و ساخت زینت آلات از صدف و سایر بقایای آبزیان است که در گونه های مختلف دست بند، گردن بند، انگشتر، گوشواره، آویزهای مختلف، پرده، تابلو،

جعبه های متنوع برای نگه داشتن جواهرات، جای دستمال کاغذی و… قابل عرضه است.

ساخت تندیس های زیبا در شکل های بدیع با استفاده از مرجان ها و سنگ های موجود در سواحل جزیره که هر یک محصول بی نظیر و منحصر به فرد خواهد بود.

 تاکسیدرمی انواع آبزیان برای استفاده در تزیینات داخلی ساختمان و… از دیگر برنامه های تحت حمایت طرح ترویج و توسعه صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم است.

لنج سازی یکی از اصلی ترین صنایع دستی دریایی استان هرمزگان است

لنج ها از دیرباز به دست هنرمندان سخت کوش محلی هرمزگان ساخته شده است.

درحال حاضر بیش تر قایق ها، لنج های ماهی گیری، موتور لنج های باری و مسافربری مورد استفاده مردم به دست استادکاران و کارگران قشمی و … ساخته می شوند.

پیشه صنعت لنج سازی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

مرکز اولیه ساخت لنج، در جزیره قشم از جمله بافت گوران و دولاب بوده و این آبادی ها از مراکز بزرگ تولید و ساخت لنج های سنتی است.

در حال حاضر بیش تر لنج ها در شهر قشم، کولقان، درگهان، رمچاه، سوزا، لافت، دولاب و گوران ساخته می شوند.

قایق ها و لنج های ساخته هرمزگان در آب های دریای پارسی، بین جزیره ها و بندرهای ایران و شیخ نشین ها و حتی در سفرهای دراز به هند و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد.

بیش تر لنج های ساخته شده در جزیره قشم چه از نظر حجم، تناژ و چه گونه شناور توسط استادان پس پشتی طراحی می شود.

مواد نخستین و اصلی برای ساخت لنج های محلی

مواد اولیه لنج های محلی عبارتند از: چوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان محلی مانند کرت، کهور، کنار و تنه درختان غیرمحلی، مانند توت و چنار.

غیر از تخته و مواد چوبی وسایل فلزی نیز مانند میخ، پیچ و مهره، در ساخت لنج به کار می روند که در گذشته توسط آهنگران محلی ساخته می شد و بخشی از نیازها را تامین می کردند.

در حال حاضر میخ های مورد نیاز از اصفهان تهیه می شود .

مواد تزیین و تقویت کننده ای که در ساختن لنج برای استحکام و دوام و زیبایی به کار می برند می توان از پنبه آغشته به روغن کنجد و نارگیل نام برد که در اصطلاح محلی (کلفات)می گویند.

استادکاران پس از ساختن لنج ها، فتیله های پنبه ای را با روغن کنجد می آلایند و در درزهای لنج می گذارند و روی آن قیراندود می کنند تا سوراخ های لنج بسته شود و آب به درون آن رخنه نکند.

ابزار کار هنر لنج سازی سنتی

۱. متر دستی که با کمان و دست می چرخد و برای سوراخ کردن به کار می رود.

۲. تیر بر که برای بریدن میخ و فلزهای نازک از آن استفاده می کنند.

۳. شباسه وسیله ای است که کار میخ کشی را می کند.

ریسمان کار آغشته با رنگ خاک سرخ که به عنوان متر برای نشان کردن و اندازه گرفتن از آن استفاده می کنند.

ابزار دیگری نیز مانند: اره دستی، تیشه و چکش نیز از ابزار کار اصلی است که بیش تر این ابزار توسط آهنگران محلی ساخته می شود.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگر: محمد جاسم پور

پایان پیام

کد خبر : 107661 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107661
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات