معرفی کتاب انسان خردمند و علت مطالعه آن

در قسمت دوم معرفی کتاب انسان خردمند نویسنده به ‏گونه‏‌ای جسورانه، همه‌جانبه و بحث‌ برانگیز هر آنچه را که تاکنون گمان می‌‏کردیم در مورد انسان می‌‏دانیم به چالش می‌کشد.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: انسان خردمند؛ تاریخ مختصر بشر نوشته یووال نوح هراری، کتابی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری در اسرائیل منتشر و در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی ترجمه شد و از آن به بعد به بیش از ۳۰ زبان دیگر دنیا نیز برگردانده شد.

در ایران این کتاب را نشر نو با ترجمه نیک گرگین در سال ۱۳۹۶ به فارسی منتشر کرده است.

هراری، از کتاب «اسلحه میکروب و فولاد(۱۹۹۷)» به عنوان یکی از منابع الهام‌بخش خود نام می‌برد که نشان می‌دهد «می‌شود سوال‌های بزرگ پرسید و به صورت علمی به آن‌ها پاسخ داد.»

هراری در این کتاب می‌پرسد که: «چه‌طور گونه‌ ما در نبرد برای سلطه بر دیگران پیروز شد؟

چرا نیاکان شکارگر و خوراک‌جوی ما اقدام به ساختن شهرها و برپایی پادشاهی‏‌ها کردند؟

چگونه به خدایان و ملت‏‌ها و حقوق بشر ایمان آوردیم، به پول و کتاب‏‌ها و قوانین اعتماد کردیم و خود را برده‌ بوروکراسی و مصرف‏‌گرایی و حرص ‏و آز برای خوشبختی ساختیم؟

دنیای ما در هزاره‌ آینده چه شکلی به‏ خود خواهد گرفت؟

انسان خردمند به ‏گونه‏‌ای جسورانه، همه‌جانبه و بحث‌ برانگیز هر آنچه را که تاکنون گمان می‌‏کردیم در مورد انسان می‌‏دانیم به چالش می‌کشد: افکارمان، رفتارمان، اعمالمان، اقتدارمان… و آینده‏‌مان را.»

چرا باید انسان خردمند را بخوانیم؟

ساندی تایمز The Sunday Times روزنامه معتبر پرفروش انگلیسی درباره انسان خردمند اینگونه نوشت:

«کتابی که تار عنکبوت‌های مغزتان را کنار می‌زند. هراری روشنفکر زبردستی است که اشارات منطقی ناگهانی‌اش خواننده را به حیرت و تحسین وامی‌دارد. قدرت شفافیت قلم او دنیا را شگفت‌انگیز و نو جلوه می‌دهد.»

دیلی تلگراف The Daily Telegraph از روزنامه‌های لندن که در ۱۸۵۵ تاسیس شده است نیز درباره کتاب اینگونه نوشت:

«شفافیت هراری در مباحث زیست‌شناسی و انسان‌شناسی تکاملی و اقتصاد، و گرایش‌های تاریخی او بسیار دلپذیر است. از او دور نشوید تا خیلی چیزها یاد بگیرید.»

گفته می‌شود که باراک اوباما، بیل گیتس و زاکر برگ بعد از خواندن انسان خردمند، مطالعه آن را به دیگران توصیه کرده‌اند.

بی‌اغراق و بدون آن‌که شهرت این چهره‌ها چیزی به اعتبار این کتاب افزوده باشد، این ارزش کتاب است که سلیقه این چهره‌ها را در مطالعه پاسخگو بوده است.

جذابیت متن کتاب و بار علمی و تاثیرگذاری آن درگشودن افقی تازه برای نگریستن به تاریخ و جهان، چنان لذتی در خواننده برمی‌انگیزد که دوست دارد دیگران را در آن سهیم کند.

از این رو بعید به نظر می‌رسد کسی این کتاب را بخواند و به دیگران توصیه نکند!

اقبال عمومی از این کتاب به حدی رسیده است که متاسفانه عده‌ای برچسب عامه‌پسند بودن به آن بزنند؛ برچسبی که به سختی قابل الصاق بر روی این کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای می‌باشد.

ادامه دارد…

پایان پیام

کد خبر : 106982 ساعت خبر : 7:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106982
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات