میترا حجار از فروچاله های میناب هرمزگان دیدن کرد

میترا حجار از فروچاله های میناب هرمزگان دیدن کرد و گزارش آن را نوشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، میترا حجار در اینستاگرام نوشت: هفته گذشته در سفری که به استان هرمزگان داشتم، تصمیم گرفتم که برای دیدن فروچاله ها به میناب بروم.

در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید «شنیدن کی بود مانند دیدن» که صحت و سقم آن بارها به من ثابت شده در مورد ریزگردهای خوزستان، کشتار پرندگان مهاجر در میانکاله، شرایط بد نگهداری حیوانات در باغ‌وحش‌ها و مراکز شهرداری‌ها و این‌بار هم فرونشست‌ها.

میترا حجار از فروچاله های میناب هرمزگان دیدن کرد

میترا حجار از فروچاله های میناب هرمزگان دیدن کرد

در مورد فروچاله که با برداشت بی‌رویه از آبهای زیرزمینی ایجاد می‌شود همین کافی‌ست که ‌بدانیم که از آن با عنوان «مرگ‌ زمین» یاد می‌شود.

یعنی مرحله‌ای که پس از آن زمین به هیچ مصرفی نمی‌آید. جایی که به گفته مردمانش در کمتر از بیست سال پیش، از انبوهیِ درختان خورشید بر زمین نمی‌تابیده و از بوی مرکباتش انسان مدهوش می‌مانده امروز نه تنها از مرکبات خبری نیست بلکه تنها سرسبزی باقی مانده سُمر یا همان کهور مهاجم پاکستانی است که ریشه در عمق پنجاه متری زده و ته‌مانده درختان را می‌خشکاند.

از سال ۸۱ به علت افزایش جمعیت بندرعباس و کمبود آب چه در بخش شرب و چه کشاورزی در بستر رودخانه میناب ۱۶ حلقه چاه عمیق با برداشت ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه حفر شده که نتیجه‌اش در حدود ۱۵ سال همین چیزی‌ است که می‌بینید.

مهم‌ترین خطر این فروچاله ها خالی شدن به یکباره زمین زیر پای مردم و حیوانات است به طوری که آن منطقه را برای ساکنانش به‌طور کلی غیر قابل سکونت کرده است.

همان‌طور که محلی‌ها اسکلت این حیوانات را نشان‌مان می‌دادند به جایی رسیدیم که اسبی درون گودالی مرده بود.

ولی وقتی بالای سرش رسیدیم فهمیدیم که هنوز نفس می‌کشد. برای آنها این زندگی روزمره‌شان بود اما برای ما هنوز آنقدر غیر‌منتظره بود که برای نجاتش تلاش کنیم و با وجود سختی و سنگینی اسب، پس از دوساعت تلاش بتوانیم او را از گودال بیرون بکشیم.

پدیده فرو نشست زمین برای ما ساکنین تهران هم دور از ذهن نیست و به گفته نیچر تهران با نشستی حدود ۲۵ سانتی‌متر در سال رو‌به‌روست.
پایان پیام

کد خبر : 108969 ساعت خبر : 9:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108969
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات