تحلیل آهنگ ماه ‌پیشونی هوروش بند و دختری که از کوچه رد می‌شود

تحلیل آهنگ ماه ‌پیشونی هوروش بند و دختری که از کوچه رد می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آهنگ ماه ‌پیشونی هوروش بند با این بیت: «وقتشه دیوونه بشم به سیم آخر بزنم، وقتشه که شماره‌ت رو بگیرم و زنگ بزنم» با رای مردم در جشن سالانه موسیقی، بهترین آهنگ پاپ سال ۹۷ شد.

در این مطلب به تحلیل آهنگ ماه ‌پیشونی هوروش بند با صدای مهدی دارابی می‌پردازیم.

در ابتدای این ترانه می‌شنویم:

با انگشت همه نشون میدن منو

ماه پیشونی قلبمو خوب زدی بردی

پاک این دل شده مستو خراب تو

ببین این دل نابو تو گول زدی بردی

در این قسمت عاشق از مستی و خرابی دل خود می‌گوید اما بلافاصله در مصرع بعد گله می‌کند که ماه پیشونی او را گول زده است و دل نابش را ربوده است. یعنی بالاخره معلوم نیست او ماه پیشونی را دوست دارد، خودش دلش را داده ببرد یا او دل ناب عاشق را با دوز و کلک مال خود کرده است.

وقتشه دیوونه بشم به سیم آخر بزنم

وقتشه که شمارتو بگیرمو زنگ بزنم

نمی‌تونه سد کنه راهو کسی جلودارم نیست

مثه تو یکی یه دونه آخه تو این عالم نیست حالیم نیست

در اینجا شاعر از دیوانگی خود می‌گوید و عقیده دارد برای جلوگیری از دیوانگی بیشتر باید شماره بگیرد و با یار تلفنی حرف بزند. شاعر اینجا تاکید کرده است که برای زنگ زدن به یار حتما باید شماره‌اش را داشته باشیم و از هیچکس حتی داداش یار نترسیم و زنگ بزنیم.

بعد هم می‌گوید که کسی جلودار من نیست و من حتما زنگ می‌زنم و حالیم هم نیست. منظورش این است که دیوانه‌ام.  مهدی دارابی می‌خواند:

یالا پاشو بیا پیش من حالا

اون ناز و کرشمه رو ببینم

ما را جادو میکنی والا

چشمونه سیاهت کشته ما را

یالا پاشو بیا پیش من والا

اون ناز و کرشمه رو ببینم

ما را جادو میکنی والا

چشمونه سیاهت کشته ما را

عاشق در اینجا از معشوق درخواست می‌کند که پیش او برود تا ناز و کرشمه‌اش را ببینید. بعد هم می‌گوید تو با چشمان سیاهت ما را جادو می‌کنی.

البته به نظر می‌رسد که تنها ماندن عاشق و معشوق با هم در شرایطی که ملت با دو گیگ اینترنت باردار می‌شوند چندان عقلانی به نظر نرسد.

تحلیل آهنگ ماه ‌پیشونی هوروش بند

آسمونو سنگ میزنم امشبو بارون بزنه

هر کیو تو کوچه ببینم میگم اون جونه منه

نرگسو خبر میکنم عطرشو امشب بیاره

ازش میخوام رو تن خونه عطرتو جا بذاره

اینجا شاعر واقعا دیوانه می‌شود. می‌گوید آسمان را سنگ می‌زنم. به آسمان سنگ می‌زنم! تا باران ببارد. ما که نفهمیدیم یعنی چه؟ یعنی اگر با سنگ به آسمان بزنیم باران می‌بارد؟ چه طوری باید به آسمان سنگ بزنیم؟

بعد می‌‌گوید: «هر کیو تو کوچه ببینم میگم اون جونه منه» یعنی هر دختری از توی کوچه رد بشود جان من است؟ یا به دختری که از کوچه رد می‌شود می‌گویم او جان من است و تو جان من نیستی؟

بعد می‌‌گوید گل نرگس را خبر می‌کنم تا عطر خود را امشب بیاورد و بعد می‌گوید از او می‌خواهم روی تن خانه عطر تو را جا بگذارد!

خب برای این کار نیاز به نرگس نبود. می‌شد از خود یار خواست عطر تنش را روی تن خانه جا بگذارد!

ان‌شا‌الله منظور از نرگس در این ترانه گل نرگس است چون آن طور ممکن است نرگس چشم دیدن این معشوق جدید را نداشته باشد و ما با یک پرونده جنایی روبرو بشویم.

دانلود ماه پیشونی

پایان پیام

کد خبر : 110967 ساعت خبر : 1:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110967
اشتراک در نظرات
اطلاع از
9 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

این ترانه یکی از بهترین ترانه های امسال هست .
لطفا کسی که نه طبع شرع ونه ازعشق واهنگ چیزی سر درنمیاره
لطفا نظر ندهد .

با نظر آقای فرهمند موافقم.مقصر اصلی این آشفته بازار موسیقی خودما هستیم.اگر ما برای شنیدارمون احترام قائل بشیم،هیچوقت این ماست بندها!با شعروصدای سخیفشون بولد نمیشن

بدترین چیز برای یک خواننده اینه که تاریخ مصرف داشته باشه.متاسفانه اکثر خواننده های این چندسال ماندگاریشون نهایتا یک یا دوسال بوده.چرا؟چون سواد موسیقی ندارن،چون یک شبه راه صدساله رو طی کردن.

به نظر من سه چهارسال گذشته بدترین دوران موسیقی ایران بوده.چه از نظر شعرو ترانه،چه از لحاظ اجرا.دربین خواننده های جدید،فقط بهنام بانی خوب و با اصول میخونه،بقیه متاسفانه فاجعه هستن.

واقعا بجز تمسخر نمیشد این ترانه ضعیف را نقد کرد شاید نقطه قوت این آهنگ ملودی و دوصدایی بودنش باشد که به گوش خواننده جدید و شاد هست
البته امسال آهنگ های بسارزیبایی هم ساخته شد مثل آلبوم جدید روزبه بمانی و کارهای قوی دیگر که متاسفانه ذهن مردمی که در این نظرسنجی شرکت کردند چیز دیگری بوده

چقدر چرتو پرت نوشتی …

به نظر من مقصر اصلی سقوط کیفی آثار موسیقایی،خود ما هستیم.وقتی برای شنیدن یک ترانه بدون چفت و بست،اجرای فالش و حتی پلی بک!ساعتها درصف می ایستیم، بلیط چندصد هزارتومانی تهیه میکنیم وبه قولی طرف را سولد آوت میکنیم،نتیجه اش میشود به شهرت و ثروت رسیدن یکشبه امثال حامدهمایونها و ماکان بندها و هوروش بندها و حمیدهیرادها و سقوط آزاد سطح کیفی آثار موسیقایی.وقتی گوشمان به این اراجیف و صداهای ناهنجار و اجراهای ضعیف عادت کند،دیگر غنای ترانه و وزن و قافیه و ضرب و کوک برایمان اهمیتی ندارد.

عااالی بود ???

حالّا؟؟!!