انحنای رود چرا و چگونه شکل می‌گیرد؟ اصلاً تعریف رود و رودخانه چیست؟

انحنای رود چرا و چگونه شکل می‌گیرد؟ اصلاً تعریف رود و رودخانه چیست؟ برای دانستن پاسخ این پرسش‌ها تنها کافی است این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یک رودخانه همواره آسان‌ترین مسیر را از میان مجراها و زمین نرم، با جریانی سریع به سمت قسمت‌های پایین کوهستانی اما بسیار کُند بر روی دشت‌ها، به طرف دریا برمی‌گزیند.

انحنای رود

در دشت، رودخانه از تفاوت موجود در سطح شیب استفاده می‌کند.

این مسیر پیچاپیچ با عمل فرسایش و لجن‌گیری شدیدتر می‌شود.

وقتی رودخانه در اطراف یک انحنا جریان پیدا می‌کند، اب در قسمت خارجی انحنا سریع‌تر حرکت می‌کند تا فاصله بیشتری را نسبت به آبی که در انحنای درونی می‌پیماید، بتواند طی کند.

سرعت بیشتر حرکت آب منجر به فرسوده‌شدن کناره‌های مجراها خواهد شد، در حالی که حرکت کند آب بر روی دیواره داخلی باعث لجن‌گیری می‌شود.

وقتی انحنا بیشتر مشخص شود، به آن «مسیر پیچنده» می‌گویند.

مثال‌های مشخص این پیچ و خم‌ها وای در انگلستان و موز در فرانسه است.

گاهی اوقات رودخانه آنچنان ساحل را فرسوده می‌سازد که مجرای جدیدی شکل می‌گیرد و جزیره‌ای خاکی در میان جریان رود به وجود می‌آید.

رود و رودخانه

رود که در زبان پارسی میانه هم رود گفته می‌شد، آبی است روان که از به هم پیوستن آب چند چشمه در دره‌های کوهستانی به وجود آمده و جریان می‌یابد تا به دشت‌ها، دریاچه‌ها یا دریاها و اقیانوس‌ها بریزد.

رودخانه به بستر و مسیر حرکت «رود» گفته می‌شود که معمولاً عبارت «رودخانه» با «رود» اشتباه می‌شود و جای آن استفاده می‌شود.

رودخانه‌ها معمولاً در اولین مرحله در پای کوه‌ها، تشکیل مخروط افکنه‌ها را داده و پس از طی مسیری با انباشت مواد آبرفتی خود به توسعه دشتها کمک می‌کنند.

گاه در برخی از رودهای بزرگ در طی مسیر طولانی که دارند، به پیچان رودها (مئاند) برخورد می‌کنیم که در اثر شیب کم زمین به وجود می‌آیند.

در ادامه زمانی که رود به مصب (محلی که رود به دریا می‌ریزد) می‌رسد، در دهانهٔ خود دلتا را تشکیل می‌دهد.

بنابراین مخروط افکنه‌ها در پای کوه‌ها و دلتاها در دهانه رود (مصب) به وجود می‌آیند.

پایان پیام

کد خبر : 110372 ساعت خبر : 9:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110372
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات